05
12
10

Aukcja w AdSense a umieszczanie reklamy na blogu

O aukcji w AdSense wspomniałem przy okazji mojej prezentacji na konferencji, o której ostatnio wspominałem. Wspomniałem wtedy o praktycznym aspekcie ustalenia, czy im więcej jednostek reklamowych na stronie, tym lepiej. Okazuje się, że nie zawsze.

Dlaczego nie zawsze? O tym będzie poniżej. Ale najpierw kilka słów o tym, jak działa aukcja w systemie reklamy kontekstowej Google AdSense.

Celem istnienia aukcji jest maksymalizacja dochodów Google i wydawcy, czyli takiego blogera, jak ja, który wstawia do siebie boksy reklamowe AdSense. Reklamodawcy wstawiając swoje reklamy do AdWords ustalają maksymalną kwotę za kliknięcie (CPC). I później ta kwota jest wykorzystywana do określenia, która reklama jest najbardziej opłacalna dla wydawcy.

Ale przecież nie tylko koszt kliknięcia ma wpływ na to, ile zarabiamy na reklamie, ale również i klikalność. A więc im bardziej dopasowana reklama do treści naszej strony, tym lepiej będzie nam zarabiać. Może nawet przewyższyć pod tym względem inną reklamę, lepiej płatną za kliknięcie, ale gorzej klikaną. Dlatego właśnie aukcje wygrywają te reklamy, które mają najwyższy eCPM (w nowym panelu nazwany jako RPM) — zarobek za 1 000 wyświetleń.

W grę zresztą wchodzi znacznie więcej czynników, niż tylko sam ustalony przez reklamodawcę CPC, ale także tzw. quality score, czynnik odzwierciedlający to, jak bardzo czytelnicy są zadowoleni z treści strony, którą zobaczyli po kliknięciu w reklamę. Jeśli kogoś interesują te szczegóły, zachęcam do obejrzenia poniższego filmiku. Można włączyć polskie napisy. 🙂

Najlepiej zarabiająca reklama trafia do pierwszej jednostki na stronie, do pierwszego pola. I dlatego istotne znaczenie ma kolejność reklam na stronie. O co chodzi?

Kolejność jednostek określana jest na podstawie kolejności w kodzie źródłowym strony, bo niby jak inaczej? Dlatego ważne jest, by jako pierwsza w kodzie strony pojawiała się ta jednostka AdSense, która jako pierwsza trafia przed oczy czytelników. Tam będą wstawiane najlepsze reklamy.

Pierwsza jednostka reklamowa powinna pojawiać się gdzieś na początku tekstu wpisu, tak jak u mnie banner reklamowy (albo AdTaily, zależnie od tego, kiedy czytasz te słowa). Dlatego warto wybierać takie szablony, które menu mają po prawej stronie, albo zrezygnować z wstawiania reklamy w lewy boczny pasek. Można rozważyć umieszczenie reklamy w nagłówku, choć ja bym tego nie polecał.

Nie wiem do końca, jak wygląda ten problem w przypadku reklam linkowych, ale przekonany jestem, że nie ma zbyt dużej różnicy.

Autor:Krzysztof Lis | Tagi: ,



Wpisy powiązane tematycznie:

8 komentarzy do artykułu “Aukcja w AdSense a umieszczanie reklamy na blogu”

  1. No tak ale klikalność reklam będzie też uzależniona od tego jak Google dobierze reklamę pod daną osobę. A więc to algorytm Google śledzący osoby w Internecie jest też ważny. Ostatnio coraz mniej jestem pewny, że Google dopasowuje reklamy do tekstu, a bardziej pod usera. Może się mylę. Nie wiem.

    Co do kolejności w kodzie, no to trzeba być wielkim niechlujem, aby wstawiać reklamy nie w kolejności w jakiej są one wyświetlane.

  2. Z tymi aukcjami w adsensie dowiedziałem się na konsultacjach google adsense. Byłem trochę zaskoczony, że to są właśnie aukcje. Wiem (ofkoz od google), że jeśli reklama graficzna ma wyższe CPC od wszystkich reklam tekstowych to pojawi się reklama graficzna. Z linkami tekstowymi też tak jest – wyższe CPC, to wyższe miejsce w jednostce reklamowej.

  3. Czy w Adtaily promują się głównie biznesy online? Takie jest moje wrażenie – w odróżnieniu do Adwords gdzie możemy znaleźć dużo reklam biznesów lokalnych.
    Czy uważacie, że ta tendencja będzie się zmieniać?

  4. Już kiedyś słyszałem o wpływie kolejności reklam na stronie na jej rentowność, nie wiedziałem jednak, że ma to aż tak duży wpływ. Zastanawia mnie w takim razie jak to wygląda w układzie, gdy na samej górze ukazuje się długi baner 728 x 90, następnie na bou strony w sidbarze ukazuje się prostokąt 300 x 250, tak jak na stronie http://dailymobile.pl/ W takim razie jaki ma sens ten prostokąt na samej górze skoro reklamodawcy częściej wybierają prostokąty na reklamę (tak myślę), a prostokąt może generować większe zyski dla wydawcy?

  5. @Przemo: o ile się nie mylę, jako pierwszy w kodzie strony pojawia się duży banner na górze, później jednostka w treści wpisu, a na końcu ta w bocznym pasku. Czyli najdroższe reklamy masz w bannerze. Jeśli masz tam spory CTR, to nie ma się co martwić. Jeśli nie, lepiej go wywalić i dołożyć jednostkę w okolicy treści. A w puste miejsce wstawić np. przyciski do subskrypcji i wyszukiwarkę.

  6. Witam, zawsze się coś nowego dowiem gdy wchodzę na Twojego bloga. To, że jest aukcja jeśli chodzi o reklamy to wiedziałem, le o wyświetlaniu „lepszych” reklam w pierwszej reklamie już nie.

    Mam jeszcze jedno pytanie co do AdSense. Czytałem ostatnio w regulaminie, że nie można mieć na swojej stronie jednocześnie reklam AdSense i chociażby Adkontekst. Dotyczy ten zapis w regulaminie tylko sieci afiliacyjnych czy też programów partnerskich i innych reklam typu tych od Novem?

  7. Ciekawe, a dlaczego nie polecasz reklam AdSense w nagłówku (top) strony ? Mała klikalność, zniechęcają użytkownika do strony ?

  8. Bardzo ciekawe, nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Wygląda na to, że będę musiał przejrzeć niektóre swoje stronki, na których mam reklamy Google AdSense.

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak zarabiam?

Na moich blogach i witrynach zarabiam między innymi sposobami podanymi poniżej.