13
03
07
Optymalizacja reklam AdSense
Od niedawna na forum Pozycjonowanie i Optymalizacja w dziale AdSense pojawia się cała masa pytań na temat tego, co można zrobić lepiej, by reklamy miały większą klikalność. Jestem uprzejmy i lubię pomagać, więc z początku odpisywałem w tych wątkach, ale to nie spowodowało, że pytania przestały się pojawiać. Wręcz przeciwnie. Więc skoro tak, napiszę tu co i jak, będzie szybciej… 🙂
Pisałem o tym również w poście „AdSense – dopasowanie reklam do strony” i polecam zajrzenie do tamtego tekstu. Tu postaram się wspomnieć o tym, co tam nie zostało poruszone.
Po pierwsze, reklamy powinny trafiać tam, gdzie trafia wzrok gościa. A więc jak najbliżej głównej treści witryny. Nie na sam początek strony, jeśli od treści (środka) strony reklamy będą oddzielone kilkoma przestrzeniami (grafiką, liniami, paskiem nawigacyjnym). Mózg spodziewa się, że interesująca go treść będzie w środku strony, otoczona różnymi elementami (menu, grafika), więc je po prostu eliminuje.
Na mojej najlepszej stronie najwięcej zarabia jednostka, która umieszczona jest na samym początku tekstu artykułu, jako tabelka wyrównana do lewej krawędzi, umieszczona pod tytułem danego artykułu. Nieco mniej zarabiają jednostki umieszczone w treści artykułu, ale pomiędzy akapitami, wyrównane do środka (obok nich nie ma tekstu).
Warto reklamy umieszczać obok menu nawigacyjnego, o ile możliwe jest ich dopasowanie tak, by przypominały elementy menu czemu to skreślenie? wyjaśnienie w komentarzach — to dotyczy zwłaszcza jednostek linków.
Biorąc pod uwagę, że ludzie często nie czytają artykułu do końca i siedzą na stronie jedynie przez kilka sekund, konieczne jest, by reklamy były widoczne od razu, bez potrzeby przewijania okna. Te widoczne niżej być może w ogóle nie zostaną zauważone a skoro tak, na pewno nikt w nie nie kliknie.
Warto umieszczać reklamy pomiędzy fragmentami tekstu, ale najlepiej zarabiają te, które nie są od tekstu mocno odseparowane. Ze wspomnianych doświadczeń na mojej witrynie wynika, że reklama oblana tekstem jest lepiej klikana niż reklama umieszczona w białym polu między akapitami tekstu.
Jeśli prowadzisz bloga, warto umieścić reklamy pomiędzy kolejnymi postami. To oczywiście ma sens, jeśli ktokolwiek przeczyta więcej niż tylko pierwszy akapit. Jeśli dużo ludzi znika z Twojej strony od razu, nie spodziewaj się, że ktoś te reklamy w ogóle zobaczy.
Jeśli umieszczasz reklamy na forum dyskusyjnym, najlepiej klikane są reklamy umieszczone przed i za pierwszym postem a także te umieszczone w kolumnie z boku obok wątku.
Ponieważ czytamy od lewej do prawej, nasz wzrok woli to, co jest po lewej stronie ekranu, zatem lepiej zarabiają skyscrapery po lewej niż po prawej stronie.
Tyle ogólnie, dobre informacje na temat tego jakie jest najlepsze położenie (ułożenie) reklam AdSense znaleźć można w helpie tegoż programu:
Jeśli ten tekst Cię nie zainspiruje, sugeruję Ci lekturę podręcznika zarabiania w AdSense. Moje doświadczenia bazują na pomysłach z tej książki. 🙂
Aha, na koniec jedna, bardzo ważna sprawa.
Stwórz sobie kanały spersonalizowane dla każdej jednostki reklam, którą umieszczasz na stronie, będziesz mógł (mogła) sobie później sprawdzać, które sprawdzają się najlepiej. O tym testowaniu kanałami i jak to robić napiszę w przyszłości, o ile będzie takie zapotrzebowanie. Chęć przeczytania takiego tekstu proszę wpisywać w komentarzach. 😉
11 komentarzy do artykułu “Optymalizacja reklam AdSense”
Pozostaw komentarz
Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.
obsluga kanalow zpersonalizowanych raz 😉
Nie widzę na tej stronie reklam adsense, nie ma ich czy są aż tak dobrze zamaskowane? 🙂
@zibi: na tym blogu prawie ich nie ma, bo się kompletnie nie sprawdzają…
A sprawdzałeś jak kolory wpływają na klikalność?
@Tomek: w znaczeniu, czy lepiej klikalne są np. czerwone czy niebieskie? Nie, nie widzę w tym sensu.
W sensie dopasowania do tła na stronie itp.
@Tomek: tak, najlepiej sprawdzały się u mnie (wtedy kiedy testowałem) reklamy dopasowane kolorystycznie — tło takie, jak na stronie, linki takie, jak na stronie, tekst reklamy i URL taki, jak tekst na stronie. 🙂
„Warto reklamy umieszczać obok menu nawigacyjnego, o ile możliwe jest ich dopasowanie tak, by przypominały elementy menu — to dotyczy zwłaszcza jednostek linków.”
I za to można bana dostać od google…
@Jasiek: masz rację, od czasu napisania tego artykułu trochę się zmniejszyła tolerancja Google na ustawianie reklam tak, by przypominały zwykłe elementy witryny.
Jestem za opisem obsługi kanałów spersonalizowanych 😉
Bardzo interesujące jest to, że po 5 latach od opublikowania przez Ciebie tego artykułu w zasadzie niewiele się zmieniło.
Na stronach z dużą ilością treści nadal najlepiej sprawdzają się reklamy umieszczone na samym początku i oblane treścią.
Niestety internauci nauczyli się już, że duże latające rzeczy w sidebarze to reklamy i coraz trudniej zmusić ich do kliknięcia w te jednostki. Nie wiem czy to z tego, czy z innego powodu, ale Google dopuściło już reklamy stale trzymające się jednego miejsca, podczas gdy przewija się sam artykuł. Dzięki temu jednostka jest dłużej eksponowana i jest większa szansa, że czytelnik w nią kliknie.
Warto dodać też jak duży postęp nastąpił na samym polu tworzenia reklam. Reklamodawcy (zwłaszcza ci z konkurencyjnych branż) przestali robić reklamy odsłonowe a zaczęli rzeczywiście wzywać do akcji, tworzyć elementy interaktywne (np. w pełni działający kalkulator kredytowy znajdujący się w reklamie) a nawet minigry (w wersji niskobudżetowej coś, co wygląda jak minigra 😉 ).
Z biegiem czasu przekonałem się, że to też jest istotne i myślę, że będzie miało coraz większy wpływ na klikalność w reklamy.