03
01
18

Adserwer DFP i wyświetlanie reklam tylko w niektórych artykułach

Od dłuższego czasu na niektórych moich blogach korzystam z adserwera DFP (DoubleClick For Publishers), bezpłatnego narzędzia oferowanego przez Google. To świetna metoda, by w wygodny sposób „mieszać” reklamy z różnych źródeł — AdSense, AdExchange, kampanie bezpośrednie, sieci afiliacyjne i reklamy autopromocyjne. Pisałem o nim wiosną ubiegłego roku tu na blogu.

Spośród stosowanych przeze mnie do tej pory narzędzi do serwowania reklam na blogach, ten adserwer jest najwygodniejszy. Wstawiałem już reklamy edytując ręcznie artykuły, zmieniając odpowiednio pliki szablonów, czy za pomocą przeróżnych wtyczek. Nic nie daje jednak takich możliwości, jak DFP.

Podstawowym systemem reklamowym, z którego zawsze zaczynam korzystać, jest oczywiście AdSense. Ale zastępuję go, gdzie tylko ma to sens, reklamami z innych źródeł, na przykład z sieci afiliacyjnych (aktualnie korzystam głównie z TradeTracker), porównywarek cen (kiedyś Nokaut, teraz głównie Ceneo), koszulkami z Cupsell.pl czy reklamami mojego sklepu internetowego. Z tego punktu widzenia, największą zaletą DFP jest dynamiczna alokacja, czyli automatyczna ocena, która reklama w danym momencie będzie dla mnie najbardziej opłacalna.

Po wdrożeniu DFP na blog i podpięciu do jednostek reklamowych AdSense’a pozostaje jeszcze tylko odpowiednio targetować kampanie reklamowe. Wiadomo, że reklama księgarni (albo jednej konkretnej książki) będzie działać lepiej w artykule-recenzji książki, niż w artykule o agregatach prądotwórczych. W tym drugim lepiej spisze się reklama sklepu z agregatami, niż kredytów-chwilówek. Warto więc mieć możliwość precyzyjnego targetowania reklam w konkretne miejsca na blogu — pojedyncze wpisy, kategorie albo tagi.

Zanim pokażę Wam sztuczkę, z pomocą której targetuję reklamy na odpowiednie podstrony na blogu, jeszcze kilka słów odnośnie do samego targetowania kampanii w DFP. Zawsze korzystając z reklam polskich sklepów internetowych (niezależnie od tego, czy za pośrednictwem sieci afiliacyjnej, czy porównywarek cen) wyświetlam je tylko użytkownikom z Polski. Wiadomo, że szansa na to, że ktoś zza oceanu zamówi coś w polskim sklepie jest minimalna — lepiej więc wyświetlać mu odpowiednie tematycznie reklamy AdSense. Dodatkowo, niekiedy, targetuję reklamy tylko na komputery (desktopy), z wyłączeniem urządzeń mobilnych, co jednach chyba ma coraz mniejsze znaczenie ze względu na coraz bardziej przyjazne dla urządzeń mobilnych witryny sklepowe.

Moje targetowanie więc wygląda na przykład w ten sposób:

I już na tym obrazku widać, którym mechanizmem DFP zrobiłem targetowanie na kategorie, tagi i podstrony: za pomocą par klucz-wartość (ang. key-value).

Pary klucz-wartość (key-value) DFP dla tagów, kategorii i stron na blogu WordPress

Mechanizm klucz-wartość pomaga targetować reklamy w DFP na konkretne miejsca w serwisie. Dany klucz oznacza jakiś konkretny parametr, który może przyjmować różne wartości. Przykładowo, możemy za pomocą par klucz-wartość świecić reklamy tylko na konkretnej podstronie, tylko powracajacym użytkownikom, tylko na danym typie podstron (np. na stronach kategorii, ale już nie na stronach z archiwum tagów), czy wreszcie dla wpisów przypisanych do konkretnych tagów lub kategorii.

Aby to jednak było możliwe, należy nadać te klucze-wartości (key-value) na każdej podstronie, na której umieszczamy jednostkę reklamową DFP.

Robi się to kodzie jednostki reklamowej znajdującym się w sekcji <head>, za pomocą następującej linijki:

 googletag.pubads().setTargeting('key', ['value', 'value2']);

gdzie odpowiednio key to nazwa klucza, zaś value i value2 to kolejne wartości przypisane dla danego klucza. W przypadku, gdy chcemy z pomocą par klucz-wartość ograć kategorie i tagi dla danego wpisu, mogą one przyjmować kilka wartości, bo każdy wpis może być przypisany do kilku kategorii i kilku tagów. Ja zrobiłem to oddzielnie, tworząc osobny klucz dla kategorii i osobny klucz dla tagów. Oraz trzeci, być może najciekawszy klucz, dla konkretnego artykułu na blogu.

W sekcji <head> mojego bloga wdrożone jest to w następujący sposób:

<?php 
if (is_single()) { ?>

Zaczynamy od sprawdzenia, czy jesteśmy na podstronie wyświetlającej pojedynczy wpis (tylko tam mi to jest potrzebne).

googletag.pubads().setTargeting("TAGds", ["<?php
$posttags = get_the_tags($post_id);
if ($posttags) {
foreach($posttags as $tag) { echo $tag->slug . '", "'; } } ?>"]);

Ten fragment kodu sprawdza listę tagów dla wpisu, w którym aktualnie jesteśmy i podaje dla nich po przecinku „slugi”, czyli skrócone nazwy (takie wartości przyjmować będzie ten klucz).

googletag.pubads().setTargeting("KATds", ["<?php
$categories = get_the_category( $post->ID );
foreach( $categories as $category ) {echo $category->slug . '", "'; } ?>"]);

Ten kod robi dokładnie to samo, co powyższy, ale dla kategorii przypisanych do wpisu. Wygląda nieco inaczej, bo przepisałem go z innego tutoriala. XD

<?php 
$url = parse_url(get_permalink($post_id));
$targeturl = substr($url['path'],0,40);
?>
googletag.pubads().setTargeting("artURLds","<?php echo $targeturl ?>");

Ten fragment kolejno:

  1. sprawdza adres URL danego wpisu,
  2. obcina go do pierwszych 40 znaków (taką długość mogą przyjmować wartości kluczy w DFP),
  3. wstawia go do javascriptowego wywołania DFP.
<?php } ?>

No i na koniec jeszcze zamknięcie warunku sprawdzającego, czy jesteśmy w pojedynczym wpisie.

Jak to działa w praktyce?

Gdy kod jednostki reklamowej jest wywoływany na podstronie pojedynczego wpisu, przypisywane są mu trzy klucze:

  • TAGds, przyjmujący wartość (wartości) zgodne z tagami, którymi oznaczony jest wpis (skrócone nazwy, slugi, tych tagów),
  • KATds, któremu nadawana jest wartość (wartości) taka, jak skrócone nazwy kategorii, w których opublikowany jest wpis,
  • artURLds, czyli pierwsze 40 znaków adresu podstrony z wpisem.

Targetując reklamy w DFP mogę zatem:

  • kierować je na konkretne wartości klucza artURLds, jeśli chcę wyświetlać je tylko w konkretnych, pojedynczych artykułach,
  • kierować je na key-values KATds i/lub TAGds, jeżeli zależy mi na wyświetlaniu reklam w artykułach z danej kategorii lub oznaczonych danym tagiem.

Dodatkowo, mogę kierować reklamy na konkretne jednostki reklamowe (co widać w załączonym wyżej obrazku).

Dla porządku dodam, że pary klucz-wartość, jakie tworzę, mają nazwy odpowiadające danemu blogowi, żeby mi się nie mieszały pomiędzy blogami.

 

Na koniec pytanie do Was — używacie DFP? Jakie sztuczki stosujecie, by z jego pomocą lepiej targetować reklamy? Jeśli nie używacie DFP, to dlaczego?

Autor:Krzysztof Lis |
Wpisy powiązane tematycznie:

2 komentarze do artykułu “Adserwer DFP i wyświetlanie reklam tylko w niektórych artykułach”

  1. Rady dość proste, ale wszystko fajnie zebrane 😉 Przyda się

  2. Bardzo fajnie podane informacje. Przydatny wpis. Zostawiam wielki plus:)

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak zarabiam?

Na moich blogach i witrynach zarabiam między innymi sposobami podanymi poniżej.