03
12
23

Google Ad Manager i wyświetlanie reklam tylko w niektórych artykułach

Od dłuższego czasu na niektórych moich blogach korzystam z bezpłatnego adserwera Google Ad Manager, dawniej znanego jako DFP (DoubleClick For Publishers). To świetna metoda, by w wygodny sposób „mieszać” reklamy z różnych źródeł — AdSense, AdExchange, kampanie bezpośrednie, sieci afiliacyjne i reklamy autopromocyjne. Pisałem o nim wiosną ubiegłego roku tu na blogu.

Spośród stosowanych przeze mnie do tej pory narzędzi do serwowania reklam na blogach, ten adserwer jest najwygodniejszy. Wstawiałem już reklamy edytując ręcznie artykuły, zmieniając odpowiednio pliki szablonów, czy za pomocą przeróżnych wtyczek. Nic nie daje jednak takich możliwości, jak GAM.

Podstawowym systemem reklamowym, z którego zawsze zaczynam korzystać, jest oczywiście AdSense. Ale zastępuję go, gdzie tylko ma to sens, reklamami z innych źródeł, na przykład z sieci afiliacyjnych (aktualnie korzystam głównie z TradeTracker), porównywarek cen (kiedyś Nokaut, teraz głównie Ceneo), koszulkami z Cupsell.pl czy reklamami mojego sklepu internetowego. Z tego punktu widzenia, największą zaletą Google Ad Managera jest dynamiczna alokacja, czyli automatyczna ocena, która reklama w danym momencie będzie dla mnie najbardziej opłacalna.

Oznacza to, że możesz na przykład wstawić kampanię reklamową rozliczaną w modelu CPC, np. z jakiejś sieci afiliacyjnej (wstawiając tam efektywny zysk za kliknięcie w reklamę, na podstawie raportów z dotychczasowych kampanii tej sieci), a GAM sam automatycznie zdecyduje, czy w danym momencie lepiej jest wyświetlić tę kampanię, czy jakąś inną reklamę z sieci AdSense.

Po wdrożeniu GAM na blog i podpięciu do jednostek reklamowych AdSense’a pozostaje jeszcze tylko odpowiednio targetować kampanie reklamowe. Wiadomo, że reklama księgarni (albo jednej konkretnej książki) będzie działać lepiej w artykule-recenzji książki, niż w artykule o agregatach prądotwórczych. W tym drugim lepiej spisze się reklama sklepu z agregatami, niż kredytów-chwilówek. Warto więc mieć możliwość precyzyjnego targetowania reklam w konkretne miejsca na blogu — pojedyncze wpisy, kategorie albo tagi.

Zanim pokażę Wam sztuczkę, z pomocą której targetuję reklamy na odpowiednie podstrony na blogu, jeszcze kilka słów odnośnie do samego targetowania kampanii w GAM. Zawsze korzystając z reklam polskich sklepów internetowych (niezależnie od tego, czy za pośrednictwem sieci afiliacyjnej, czy porównywarek cen) wyświetlam je tylko użytkownikom z Polski. Wiadomo, że szansa na to, że ktoś zza oceanu zamówi coś w polskim sklepie jest minimalna — lepiej więc wyświetlać mu odpowiednie tematycznie reklamy AdSense. Dodatkowo, niekiedy, targetuję reklamy tylko na komputery (desktopy), z wyłączeniem urządzeń mobilnych, co jednach chyba ma coraz mniejsze znaczenie ze względu na coraz bardziej przyjazne dla urządzeń mobilnych witryny sklepowe.

Moje targetowanie więc wygląda na przykład w ten sposób:

I już na tym obrazku widać, którym mechanizmem GAM zrobiłem targetowanie na kategorie, tagi i podstrony: za pomocą par klucz-wartość (ang. key-value).

Pary klucz-wartość (key-value) GAM dla tagów, kategorii i stron na blogu WordPress

Mechanizm klucz-wartość pomaga targetować reklamy w GAM na konkretne miejsca w serwisie. Dany klucz oznacza jakiś konkretny parametr, który może przyjmować różne wartości. Przykładowo, możemy za pomocą par klucz-wartość świecić reklamy tylko na konkretnej podstronie, tylko powracajacym użytkownikom, tylko na danym typie podstron (np. na stronach kategorii, ale już nie na stronach z archiwum tagów), czy wreszcie dla wpisów przypisanych do konkretnych tagów lub kategorii.

Aby to jednak było możliwe, należy nadać te klucze-wartości (key-value) na każdej podstronie, na której umieszczamy jednostkę reklamową GAM.

Robi się to kodzie jednostki reklamowej znajdującym się w sekcji <head>, za pomocą następującej linijki:

 googletag.pubads().setTargeting('key', ['value', 'value2']);

gdzie odpowiednio key to nazwa klucza, zaś value i value2 to kolejne wartości przypisane dla danego klucza. W przypadku, gdy chcemy z pomocą par klucz-wartość ograć kategorie i tagi dla danego wpisu, mogą one przyjmować kilka wartości, bo każdy wpis może być przypisany do kilku kategorii i kilku tagów. Ja zrobiłem to oddzielnie, tworząc osobny klucz dla kategorii i osobny klucz dla tagów. Oraz trzeci, być może najciekawszy klucz, dla konkretnego artykułu na blogu.

W sekcji <head> mojego bloga wdrożone jest to w następujący sposób:

<?php 
if (is_single()) { ?>

Zaczynamy od sprawdzenia, czy jesteśmy na podstronie wyświetlającej pojedynczy wpis (tylko tam mi to jest potrzebne).

googletag.pubads().setTargeting("TAGds", ["<?php
$posttags = get_the_tags($post_id);
if ($posttags) {
foreach($posttags as $tag) { echo $tag->slug . '", "'; } } ?>"]);

Ten fragment kodu sprawdza listę tagów dla wpisu, w którym aktualnie jesteśmy i podaje dla nich po przecinku „slugi”, czyli skrócone nazwy (takie wartości przyjmować będzie ten klucz).

googletag.pubads().setTargeting("KATds", ["<?php
$categories = get_the_category( $post->ID );
foreach( $categories as $category ) {echo $category->slug . '", "'; } ?>"]);

Ten kod robi dokładnie to samo, co powyższy, ale dla kategorii przypisanych do wpisu. Wygląda nieco inaczej, bo przepisałem go z innego tutoriala. XD

<?php 
$url = parse_url(get_permalink($post_id));
$targeturl = substr($url['path'],0,40);
?>
googletag.pubads().setTargeting("artURLds","<?php echo $targeturl ?>");

Ten fragment kolejno:

  1. sprawdza adres URL danego wpisu,
  2. obcina go do pierwszych 40 znaków (taką długość mogą przyjmować wartości kluczy w GAM),
  3. wstawia go do javascriptowego wywołania GAM.
<?php } ?>

No i na koniec jeszcze zamknięcie warunku sprawdzającego, czy jesteśmy w pojedynczym wpisie.

Jak to działa w praktyce?

Gdy kod jednostki reklamowej jest wywoływany na podstronie pojedynczego wpisu, przypisywane są mu trzy klucze:

  • TAGds, przyjmujący wartość (wartości) zgodne z tagami, którymi oznaczony jest wpis (skrócone nazwy, slugi, tych tagów),
  • KATds, któremu nadawana jest wartość (wartości) taka, jak skrócone nazwy kategorii, w których opublikowany jest wpis,
  • artURLds, czyli pierwsze 40 znaków adresu podstrony z wpisem.

Targetując reklamy w GAM mogę zatem:

  • kierować je na konkretne wartości klucza artURLds, jeśli chcę wyświetlać je tylko w konkretnych, pojedynczych artykułach,
  • kierować je na key-values KATds i/lub TAGds, jeżeli zależy mi na wyświetlaniu reklam w artykułach z danej kategorii lub oznaczonych danym tagiem.

Dodatkowo, mogę kierować reklamy na konkretne jednostki reklamowe (co widać w załączonym wyżej obrazku).

Dla porządku dodam, że pary klucz-wartość, jakie tworzę, mają nazwy odpowiadające danemu blogowi, żeby mi się nie mieszały pomiędzy blogami.

Na koniec pytanie do Was — używacie GAM? Jakie sztuczki stosujecie, by z jego pomocą lepiej targetować reklamy? Jeśli nie używacie GAM, to dlaczego?

Autor:Krzysztof Lis | Tagi: , ,
Wpisy powiązane tematycznie:

52 komentarze do artykułu “Google Ad Manager i wyświetlanie reklam tylko w niektórych artykułach”

  1. Rady dość proste, ale wszystko fajnie zebrane 😉 Przyda się

  2. Bardzo fajnie podane informacje. Przydatny wpis. Zostawiam wielki plus:)

  3. Bardzo ciekawy wpis, spora dawka konkretnych informacji!

  4. Konkretne, bardzo dokładne informacje. Super!

  5. Dzięki za porcję informacji. Za duże tego, żeby wszystko ogarnąć od razu więc fajnie, że zostaje to jakoś utrwalone. Fajnie jakby fotki nie odpalały się w arcie w tej samej karcie bo już się bałem, że cały komentarz poszedł w błoto.

  6. Wydaje się skomplikowane. Sprawdzę na moim nowym projekcie jaki tworzę.

    Adsense nie zawsze jest najlepszy. Często w przypadku ciekawych nisz lepsze są programy partnerskie.

  7. Dobry wpis. Na pewno przyda się osobom nieobeznanym w tym temacie.

  8. Super artykuł. Interesuję się tą tematyka i bardzo przydadzą mi się te informacje. Pozdrawiam!

  9. Dobry konkretny wpis. Bez lania wody.

  10. Bardzo ciekawy wpis. Na pewno skorzystam z tych wskazówek 🙂

  11. fajne rady zebrane w jednym artykule. Bez lania wody 🙂

  12. Na stronach postawionych w wordpressie możemy wykorzystywać dedykowane do tego celu wtyczki. Pracy dzięki nim jest o wiele mniej. Wklejamy kod w pole przypisane do danego miejsca na stronie i po robocie. Pozostaje kwestia targetowania, ale to z kolei powinno samo przez się rozumieć, że umieszczane powinny być reklamy adekwatne do tematyki strony. Kwestia indywidualnej oceny: powiązanie tematyczne z możliwymi, największymi przychodami z serwowanych reklam.

  13. Fajny artykuł ale rzeczywiście do tego na WP mamy wtyczki ułatwiające ustawienie reklam. Serdecznie pozdrawiam!

  14. Nie wiedziałem że tak się da nawet, dobry wpis, na pańskim blogu nie da się zawieść. Na pewno takie info przyda się osobom nieobeznanym w temacie do końca, czyli takim jak ja.

  15. Dzięki za te porady – przydadzą się!

  16. Właśnie czegoś takiego szukałem, wszystkie informacje w jednym. Mam bloga postawionego na wordpress’ie i jest nieco prościej. Dobry, bardzo przydatny wpis. Pozdrawiam 🙂

  17. Reklamy już opanowałam, a czy może pojawi się kiedyś tutaj wpis o możliwych sposobach zwiększenia liczby odwiedzin na konkretnym blogu?

  18. Wpis z przydatnymi informacjami przekazanymi w prosty sposób. Super!

  19. Ciekawy wpis.

  20. Szukałam takich informacji. Z pewnością mi się przydadzą.

  21. Fajnie, że trochę technicznej wiedzy. Dzięki. przydało się. Będę czytał bloga, zarabienie-na-blogu.pl – gdyż dopiero na niego trafiłem

  22. Świetny poradnik. Wszystko wyjaśnione w zrozumiały dla każdego sposób.

  23. Bardzo fajnie to wszystko opisałeś. Zaraz zabieram się do wprowadzenie tego u siebie. Pozdrawiam i życzę przyjemnego pierwszego dnia wiosny 🙂

  24. Świetne i przydatne porady.

  25. Artykuł doć techniczny ale warty przeczytania. Z pewnościa zastosuje u siebie kilka porad.

  26. tez z tego korzystam, super sprawa

  27. a to prawda, daję okejkę

  28. muszę sprawdzić

  29. Bardzo przydatny artykuł, sporo ważnych informacji.

  30. Szukałam takich informacji. Świetny i pomocy wpis. Pozdrawiam

  31. podoba mi się twój sposób. również zacznę z niego korzystać

  32. Dzięki, bardzo przydatne info. Chcę więcej!

  33. Czy są jakieś tutoriale dla mało zaawansowanych krok po kroku np. jaką wartość wstawić w TAGcs czy KATds bo jak patrzę na te kody to niewiele rozumiem choć sama treść artykułu pozytywnie naprowadza:)

  34. Ciekawe informacje warte uwagi.

  35. Bardzo fajna i przydatna sprawa. Czekam na kolejne ciekawe wpisy, pozdrawiam!

  36. Poruszony temat to świetna i przydatna wiedza.

  37. Rozwiązanie bardzo przydatne na blogu, będę musiał je wypróbować.

  38. DFP .. życie nauczyło mnie sceptycyzmu wobec narzędzi od G.. ale może czas na rewizję tych lekcji 😉

  39. Ciekawy wpis. Nie wiedziałem że takie rozwiązanie istnieje. Sam muszę to wypróbować

  40. dobry wpis

  41. Dzięki,
    będę korzystał.

  42. Bardzo dobry tekst. Można powiedzieć, że niejedna osoba powinna się z nim zapoznać.

  43. No i tego szukałem.

  44. Dokładnie tego szukałem. Co prawda i tak warto zajrzeć do kursów od google, ale ten artykuł daje fajny start do dokładnego zrozumienia działania tego ad serwera

  45. Bardzo ciekawy wpis!

  46. Temat reklamy jest bardzo istotny w internecie, fajnie, że poruszyłeś ten temat

  47. Fajnie opisany temat, dużo przydatnych informacji

  48. Ciesze się że wszystko jest opisane dokładnie krok po kroku, ponieważ dzięki temu łatwiej będzie z takich informacji skorzystać.

  49. Ten wpis jest bardzo ciekawy

  50. Rewelacyjny jest ten wpis

  51. Super wpis

  52. Rewelacyjny jest ten wpis

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak zarabiam?

Na moich blogach i witrynach zarabiam między innymi sposobami podanymi poniżej.