21
02
11

Spadek CTR w AdSense – przyczyny i rozwiązania

Od czasu do czasu trafiam (w skrzynce pocztowej albo na forach dyskusyjnych o programie reklamowym Google AdSense) na pytania o to, co może być przyczyną nagłego drastycznego pogorszenia statystyk zarabiania na tych reklamach.

Pytania dotyczą albo spadku CTR, czyli wyrażonego procentowo stosunku liczby kliknięć w daną reklamę, do liczby jej wyświetlenia, albo spadku CPC, czyli wynagrodzenia za pojedyncze kliknięcie.

W dzisiejszym wpisie przedstawię Wam listę przyczyn, które mogą spowodować znaczący spadek CTR.

1. Zmiana reklam wyświetlanych na stronie

Jeśli jedna świetnie dopasowana tematycznie do Twojego bloga (i zainteresowań Twoich czytelników) nagle przestanie się wyświetlać, a w jej miejsce trafią gorsze reklamy, CTR ma szansę znacząco spaść.

W niektórych niszach tematycznych dobrze dopasowanych reklam AdSense jest mało, albo nie ma ich prawie wcale. Z tego względu czasem zakończenie jednej kampanii reklamowej może mieć duży wpływ na zarobki z danej strony.

Jak sobie z tym poradzić? Jeśli po prostu nie ma reklam dla Twojego bloga, to nic nie da się poradzić. Możesz ewentualnie zastąpić kiepsko działające reklamy AdSense innymi, np. bannerami programów partnerskich. Jeśli reklamy w tej niszy wyświetlają się na innych stronach, możesz skorzystać np. z tzw. section targetingu, który ułatwi dopasowanie tematyczne reklam do strony.

2. Zmiana położenia i wyglądu reklam

Jeśli nagle zmienisz ustawienie reklam na blogu, CTR może się znacząco zmienić. Jeśli zamienisz dobre ustawienie na kiepskie, CTR może z łatwością spaść dwu- czy trzykrotnie. Dotyczy to zarówno położenia reklamy na blogu, jak i wyglądu jednostki reklamowej.

Gdy taka sytuacja nastąpi, aby podnieść CTR do poprzedniego poziomu, cofnij dokonane zmiany. To chyba oczywiste. 😉

3. Zmiana zachowań użytkowników bloga

Jeśli Twojego bloga odwiedzają regularnie ci sami czytelnicy, to naturalne, że z czasem wyświetlane na nim reklamy im się znudzą. A zatem zaraz po wstawieniu na istniejącego bloga reklam będziesz mieć spory CTR (wierni czytelnicy zaciekawieni nowym elementem na stronie zwracają na niego baczną uwagę), ale z czasem ten CTR spadnie.

Jeśli nie dostarczysz regularnej porcji nowych czytelników na swojego bloga, CTR będziesz mieć stale na niskim poziomie.

4. Zmiana źródła pochodzenia czytelników i ich profilu

Znasz efekt Wykopu? Gdy wpis na Twoim blogu stanie się popularny na Wykopie, przeczyta go cała masa nowych ludzi. I te wizyty wygenerują spore obciążenie serwera (właśnie ten efekt Wykopu), ale też masę wyświetleń Twoich reklam. Ale niestety bardzo małą liczbę kliknięć. Licz się więc z tym, że zarobki wzrosną tylko nieznacznie, podczas gdy liczba wyświetleń bardzo wzrośnie. A skoro tak, spadnie też CTR.

Aby temu zapobiec, dbaj o to, by blog nie pojawiał się na Wykopie. A tak poważnie, kompletnie się tym nie przejmuj. Fala czytelników z Wykopu na blogu pojawia się i szybko znika, zostawiając po sobie zniszczenia, ale nie pieniądze. 😉

5. Przejście do nowego interfejsu

Niedawno, zaraz po premierze nowego interfejsu Google AdSense, ludzie narzekali często na zaniżony CTR na ich stronie, co miałoby się wiązać właśnie z przejściem na nowy interfejs.

Skąd się bierze zmiana CTR po zmianie interfejsu? Ze zmiany wyświetlania tych samych statystyk dotyczących aktywności na naszym koncie AdSense. W tej chwili, gdy piszę te słowa, wszystko się już zgadza. Ale pamiętam, że zaraz po pierwszym przełączeniu na nowy interfejs widziałem CTR znacznie niższy, niż na starym interfejsie. Na starym wyświetlany domyślnie jest CTR strony z reklamami. Na nowym wyświetlany domyślnie był CTR reklam — czyli przy jednej stronie z dwiema jednostkami reklamowymi, CTR w nowym interfejsie był dwukrotnie niższy, niż w starym, bo wyświetlenie dwóch jednostek reklamowych na stronie liczone było dwa razy.

Autor:Krzysztof Lis | Tagi:



Wpisy powiązane tematycznie:

15 komentarzy do artykułu “Spadek CTR w AdSense – przyczyny i rozwiązania”

  1. Niestety dla stron internetowych o bardziej niszowej tematyce, punkt 1 jest największą bolączką. O tyle jest to cios dla adsensowch finansów, że najłatwiej się przebić w mało popularnej tematyce (ale na tyle popularnej, że da się w niej coś zarobić) w wyszukaniach google. Jak znika bardzo interesująca kampania reklamowa, bije to niestety ostro po naszych internetowych zarobkach. Wydaję mi się jednak, że jest rozwiązanie z takiej sytuacji.

    Otóż ja po zakończeniu kampanii reklamowej, która przynosiła mi najwięcej klików a co za tym idzie pieniędzy. Spróbowałbym się bezpośrednio skontaktować z firmą, która taką kampanie wykupiła. Zaoferowanie reklamy na naszej tematycznie powiązanej stronie, dokumentując zainteresowanie czytelników danym produktem / usługą pokazując statystyki adsense, może zachęcić daną firmę do dalszej współpracy. Omijając pośrednika którym w tym przypadku jest google adwords, my możemy zarobić więcej, a reklamodawca wydać mniej. Tak czy siak sytuacja win win, a spróbować zawsze warto 🙂

    Morał z tego taki, aby na bieżąco analizować reklamy na naszych stronach i zapisywać gdzieś adrsy www / dane kontaktowe do reklamowanych firm, które najbardziej interesują naszych czytelników. To oczywiście czysto teoretyczne podejście, ciekawe czy się kiedyś taki deal komuś udał?

    P.S.
    Krzyśku masz drobną pomyłkę w ostatnim zdaniu wpisu, jest „liczone” dwa razy.

  2. @Cinex: no przecież napisałem, że „liczone było dwa razy”. 😉 A tak poważnie — dzięki za zwrócenie uwagi, poprawiłem.

    Sugestia dotycząca nawiązania bezpośredniego kontaktu z reklamodawcą wydaje mi się jak najbardziej słuszna. Gorzej, że czasem możemy kompletnie przeoczyć ten moment, w którym kampania reklamowa się kończy, albo nawet w ogóle nie wiedzieć, co to była za kampania. Zwłaszcza, jeśli korzystamy z targetowania behawioralnego, wtedy na naszych witrynach wyświetlają się nam niekoniecznie związane z ich tematem kampanie reklamowe.

  3. Ja dodałbym jeszcze zmiany w pliku robots.txt.
    Ostatnio zmieniłem u siebie ten plik i dodałem dodatkowe komendy Disallow. Zablokowałem między innymi dostęp dla wszystkich robotów do katalogu /tag/, czyli odpowiedzialnego za podstrony z tagami. W efekcie na stronach tagów nie pojawiały się reklamy, a jedynie plansze dobroczynne Google („Kto wynalazł papier?” itd.). Spadł zarówno CTR i oczywiście zarobki. Także pamiętajcie zawsze o dodaniu następującej komendy w robots.txt:
    User-agent: Mediapartners-Google
    Allow: /

    A pozwoli to uniknąć rozczarowania i odblokuje dostęp robotowi AdSense do wszystkich podstron Waszego serwisu.

    Pozdrawiam

  4. Ja też ostatni doświadczyłem spadku ctr, ale to było spowodowane zakończeniem kampanii tematycznych i wejście miej dopasowanych reklam. Najgorsze jest że w niektóre dni ilość wyświetleń jest podwojona zamiast dwa razy więcej kliknięć to o połowę mniej – to bolesne, ale nie można panikować, przeanalizuje sytuację. Kiedyś w takich wypadach już byłem w szoku i zmieniałem położenie reklam kolory formaty ich itp. ale to nie jest dobre rozwiązanie, ponieważ w najgorszym wypadku za kilka dni będą znowu tematyczne kampanie. i wszystko powinno wrócić do normy.

    To takie moje przemyślenia. Może ktoś się z tym nie zgadzać ale ja w to głęboko wierzę.

  5. Ja z AdSense kombinuje już od dwóch miesięcy ale na razie nie przynosi to większych rezultatów…
    Cóż nie każdy musi zarabiać na AdSense 🙂

  6. Dużo gadasz a mało konkretów

  7. @kredito: słuszna uwaga!

    @Zulu: niestety, jak zauważyłeś, nie na każdy serwis się nadają te reklamy.

    @Wojtak: jeśli ten komentarz był skierowany do mnie, to musisz dopisać, jakie konkrety masz na myśli. Bo bez tego ten komentarz, nie dość, że mało konstruktywny, to jeszcze mało konkretny.

  8. @Wojtak: osądzasz kogoś a sam robisz jak piszesz. Określ się.

  9. @Zulu, zobacz AdTaily, czasami idzie sporo zarobić.

  10. Ile z Was próbowało kontaktować się z reklamodawcą i zakończył to jakąś współpracą?

  11. Ja właśnie zauważyłem wzrost CTR odnośnie jednej z witryn, co do mojej najważniejszej to od kilku mc jest na stabilnym choć niskim poziomie.

    @shpyo Ja właśnie się przymierzam do pozyskiwania z potencjalnymi reklamodawcami. Najpierw tylko muszę zrobić porządek z szablonem i zrobić miejsce – minikatalog – dla reklam.

  12. Macie na myśli wyszukiwani samemu potencjalnych reklamodawców, czy kontakt z tymi, którzy umieszczają reklamy w adwordsach i innych sieciach?

  13. A wpis w pliku robots.txt:

    User-agent: Mediapartners-Google
    Disallow:

    Robi to samo co:
    User-agent: Mediapartners-Google
    Allow: /

    Czy błędnie to interpretuje?

  14. Bardzo dobry wpis Krzysztofie.
    Sam miałem problemy z ustawieniem reklam AdSense ostatnio, ale temat wydaje mi się już ogarnięty 🙂 I to w sumie wszystko dzięki Twojemu blogowi 🙂

  15. Podoba mi się pomysł z bezpośrednim kontaktem z reklamodawcami.

    Swoją drogą wpisy o takich wynikach finansowych mocno motywują do pracy 🙂

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak zarabiam?

Na moich blogach i witrynach zarabiam między innymi sposobami podanymi poniżej.