07
08
12

Jak pisać teksty, by pozycjonowanie bloga było łatwe?

Z punktu widzenia pozycjonowania bloga istotnych jest sporo aspektów związanych stricte ze sposobem pisania wpisów. Od tego chciałbym więc zacząć omawianie tego zagadnienia, bo poniższe sugestie dotyczą wszystkich blogerów, bez względu na to, gdzie znajduje się ich blog — na bezpłatnym serwisie blogowym, czy na własnym serwerze. W każdym przypadku warto pisać artykuły w odpowiedni sposób.

Co więc należy robić, by nasze wpisy pojawiały się wysoko w Google?

Dobrze zidentyfikowane słowo kluczowe lub fraza

Jeśli zaczynasz pisać tekst mając zamiar wypromować go w SERPach (stronach z wynikami wyszukiwania), musisz najpierw zidentyfikować słowa kluczowe lub frazy, na których tekst będzie oparty.

Załóżmy, że autor bloga jest architektem, który chce się wypromować jako osoba projektująca dowolne budynki jednorodzinne. I chce świadczyć usługi klientom indywidualnym, potrzebującym spersonalizowanego projektu, pasującego do ich potrzeb. Bloger musi zatem dowiedzieć się, jakie hasła wpisują do wyszukiwarki jego potencjalni czytelnicy. Raczej będzie to projekt małego domu niż projektowanie małych domów.

Mając więc frazę projekt małego domu autor powinien starać się w artykule kilka razy je powtórzyć, przynajmniej ze 2 razy w podstawowej odmianie. W tekście mogą się też pojawić projekty małych domów czy projektami małego domu (inne formy gramatyczne). Artykuł niech przedstawia różne przykładowe projekty z pracy tegoż architekta i inne, które znalazł w internecie czy widział na rowerowej wycieczce po okolicy.

Nie ma jednak sensu, by w tym artykule pojawiło się również projektowanie małych domów. Temu projektowaniu niech będzie poświęcony osobny tekst, omawiający różne aspekty związane z samym procesem projektowania takich domów. I znów, tu nie ma co przesadzać z wklejaniem frazy projektowanie małych domów.

Naturalnie musimy cały czas pamiętać, że piszemy dla użytkownika, nie dla wyszukiwarki. Tekst ma być zrozumiały dla czytelnika, a także użyteczny dla niego. Jedynie forma powinna być dopasowana do możliwości wyszukiwarki, czyli tego, jak wyszukiwarka radzi sobie z czytaniem i interpretowaniem tekstu. Bezpieczniej jest zakładać, że projekt jest dla niej nieco innym słowem niż projektowanie i unikać takich nieścisłości.

Tytuł artykułu (ten widoczny na blogu)

Tytuł artykułu oczywiście powinien zawierać frazę, na którą wpis ma być wypozycjonowany. Może być dość długi, zwłaszcza w porównaniu z kolejnym.

W omawianym przykładzie może to być „Dlaczego projekty małych domów zazwyczaj są niefunkcjonalne i niewygodne?”.

Tytuł artykułu (ten w <title>)

Jeśli Twój blog pozwala na zróżnicowanie tytułu widocznego na blogu i tego, który pojawia się w znaczniku <title>, czasem warto z tego korzystać. Ten tytuł z całą pewnością musi zawierać frazę i jednocześnie zachęcać do kliknięcia w wynik wyszukiwania. Bo to ten tytuł właśnie będzie w nim widoczny!

Ten tytuł nie powinien przekraczać 120-160 znaków (dłuższy nie będzie widoczny). Odnosząc się do przykładu, lepsze byłoby „Dlaczego projekty małych domów są niefunkcjonalne?”.

Jeśli blog tego nie pozwala zróżnicować, to nie ma problemów.

Opis (<meta description>)

W tym miejscu powinniśmy wprowadzić krótki opis tego, co użytkownik znajdzie w artykule. Ja lubię formę pytań, czyli w tym przykładzie, dajmy na to: „Co sprawia, że małe domy są niefunkcjonalne? Czy da się zrobić projekt wygodnego, niewielkiego domku? Jak oszczędzać przestrzeń?” 

Tu nie powinniśmy przekraczać ok. 200 znaków, reszta nie będzie widoczna. Powtórzę, że tu też warto wstawić frazę. Opis wraz z tytułem będzie widoczny w wynikach wyszukiwania, jeśli pojawi się w nim fraza, będzie wytłuszczona. Jeśli masz taką możliwość, skorzystaj z niej.

Kolejne strony artykułu: [ 1 ] [ 2 ]

Autor:Krzysztof Lis | Tagi:



Wpisy powiązane tematycznie:

31 komentarzy do artykułu “Jak pisać teksty, by pozycjonowanie bloga było łatwe?”

  1. Nic dodać nic ująć. Może dodam tylko tyle, że na SEOmoz niejednokrotnie czytałem od różnych autorów, że linkowanie na zewnątrz ma wpływ na wiarygodność witryny — i nigdy nie spotkałem się z przeciwnym stwierdzeniem.

  2. Ja tylko tak formalnie:
    “Dlaczego projekty małych domów zazwyczaj są niefunkcjonalne i niewygodne?” (przykład z tytułu artykułu na blogu) jest trochę bez sensu, bo raczej ciężko o niewygodny projekt, ale dość łatwo o niewygodny dom 🙂

  3. Pisanie na bezpłatnych blogach to spore ryzyko, konkurencja nie śpi i z chęcią usunie blogi pozycjonerskie albo Google może zbanować całą domenę za spam.
    Warto zakupić jakiś seohosting i na nim postawić kilka blogów i je zróżnicować wyglądem i opisami bo jak widzę farmę blogów z tym samym opisem to omijam szerokim łukiem.

  4. Wpis bardzo dobrze napisany, dobrze się go czyta. Ale raczej dla początkujących 😛

  5. To, co napisałeś, to podstawa – ale podstawa rzadko wykorzystywana. Często osoby przestają pisac bloga po kilkunastu wpisach – sukcesem jest go prowadzic przez kilka lat.
    Zdecydowanie piszemy o tym, co jest nowe, co jest popularne, z czym ludzie mają problemy – to zwiększa szansę wejścia na bloga z wyników wyszukiwania 🙂

  6. Moim zdaniem i z mojego doświadczenia wynika, że title najlepiej zmieścić nie w 120-160 znakach, ale w 70. Title owszem, może być dłuższy, ale najlepiej byłoby, gdyby najważniejsza dla nas fraza znajdowała się na początku 🙂
    Jednocześnie, nie warto tam upychać sztucznie słów kluczowych, Google jest ostatnio na tym punkcie wrażliwe.

  7. To jest bardzo ważny wpis przede wszystkim dla początkujących, ale również średniozaawansowanym blogerom może się przydać.

    Ja właśnie przeedytowałem swój roczny wpis i zoptymalizowałem go według podanej powyżej recepty. Dziś jest na 65 pozycji. Dam sobie tydzień czasu na efekt.

    PS. Krzyśku tym wpisem możesz nieświadomie wypozycjonować się na eksperta od tworzenia projektów małych domów 😉

  8. Ok… a jak wybrać łatwą frazę pod którą będziemy pisać 😛 Wezme sobie „kredyty” i co…? nawet linkowanie mi nie pomoże 🙂

  9. Cenne wskazówki dla początkującego leszcza w tych kwestiach. Dzięki! Będę się stosować

  10. Często osoby przestają pisac bloga po kilkunastu wpisach – sukcesem jest go prowadzic przez kilka lat.
    Łatwiej jest utrzymać jakąś grupę odwiedzających niż przyciągnąć nowych. Dłużej działający blog zawsze lepiej wygląda. Widać zawsze jaki był przez lata rozwój i jak się zmieniała tematyka. Ludzie lubią do takich zaglądać, gdyż nabierają wrażenia, że autor ma duże doświadczenie. W taki sposób można stworzyć małą społeczność fanów i stałych czytelników.

  11. Hierek, kłania się googlowskie Narzędzie Propozycji Słów Kluczowych. Wiadomo, że chodzi o łatwe frazy, chyba, że ktoś ma czas i chęci, żeby bawić się w linkowanie artykułów.

  12. @Paweł: jasne, że tak, ale ze złego (niewygodnego) projektu nie zrobisz wygodnego domu i odwrotnie. Wszystko zależy od projektu.

    @Katarzyna: a kto mówi o pisaniu blogów pozycjonerskich? Można mieć normalnego, komercyjnego bloga na Blogspot.com i nic nie powinno mu zagrozić…

    @zulu: wiadomo, bo to nie blog o pozycjonowaniu jako takim. 🙂

    @Bartłomiej: raczej nie, to dość konkurencyjna fraza.

  13. W skrócie to po prostu coraz popularniejszy seo copywriting, o którym sporo pisze Sławek Gdak na swoim blogu o seo. Patrząc na ostatnie poczynania Googe z jego algorytmem wg. mojej opinii seo copywriting i zdobywanie naturalnych linków to przyszłość pozycjonowania.

  14. Wpis całkiem fajny, ale raczej dla osoby początkującej. Żeby coś naprawdę osiągnąć trzeba jeszcze dużo poczytać.

  15. @Darek – od dawna dokładnie to samo mówię. Jak pokazuje historia, nie spotykało się to jednak że zrozumieniem – do Pingwina i ostatnich zawirowań. Dobrze, że taka jest przyszłość – czas najwyższy, aby SEO wyszło z piaskownicy…

  16. Mnie np. drażni że zacząłeś dzielić artykuły. Dlatego jedną podstronę przeczytałem w całości a drugą przeleciałem po łebkach.

  17. Pozwolę sobie podać link do darmowego kursu pozycjonowania, jako że czytuję blog Krzysztofa, mamy też podobne zainteresowania.

    Pozdrawiam

  18. bardzo ciekawy i przydatny wpis ..

  19. Dlaczego przeczytałem to teraz, kiedy wszystko wiem i zacząłem mniej więcej stosować w praktyce, a nie kilka miesięcy temu, kiedy gromadziłem te informacje… XD

    Zdecydowanie przydatny wpis! IMO jeden z najlepszych u Ciebie na blogu.

    Dodam jeszcze, że stosowanie się do tych reguł w dużym stopniu kontroluje genialna IMO wtyczka WordPress SEO.

  20. Mistrzu, zapomniałeś o śródtytułach (nagłówkach). Nie od dziś wiadomo, że Google lubi, jeśli strona jest zbudowana jak książka – ma tytuł główny, rozdziały, podrozdziały, itd. Na stronie internetowej ich odpowiednikami są oczywiście tagi „h1” – „h6”, które – według mnie – też warto stosować (nie wszystkie, ale przynajmniej do „h2” – „h3”) i wplatać tam słowa kluczowe. Na swoich stronach zawsze zwracam na to uwagę 😉

  21. Meta description nie wpływa niemal wcale na pozycje strony z SERPach. Dobrze, że podkreśliłeś wizualną stronę (większa ilosć wyboldowanych fraz przekłada się jak większy CTR w wynikach), bo byś pewnie został szybko zlinczowany. 🙂

  22. Jak zawsze fajny wpis (nigdy nie komentowałem, ale czytam regularnie). Czy rozbicie artykułu na dwie strony to też taki manewr „na czytelnika”? Z jednej strony nie odstrasza go długość tekstu, z drugiej podwójna liczba kliknięć?

  23. @homoklikus: Ty tracisz na czytaniu po łebkach, nie ja.

    @Marcin: o stronie technicznej pozycjonowania bloga na WordPressie jeszcze napiszę.

    @Dziennikarz: Mistrzu, zapomniałeś przeczytać drugą połowę artykułu!

    @Cagliostro: takie było moje założenie, czy się sprawdzi, to zobaczymy. 🙂

  24. Witam! 🙂
    Dobry artykuł, z rad skorzystam. Dziękuję!
    Zabrałem się za optymalizację mojego blogu a artykuł poleciła mi Aga
    Pozdrawiam stregahan

  25. Większość porad albo i nawet wszystkie stosuję u siebie na blogu, co prawda nie które od nie dawna, zamierzam doinstalować wtyczkę all in one seo pack by zwiększyć wydajność bloga pod seo.

  26. Napisałeś wszystko co trzeba na ten temat:)

  27. Ostatnio zbyt wiele stron jest napisana językiem „Googlemańskim”, czasami wygląda to śmiesznie, czasami tragicznie. Nie trzeba powtórzyć 30tys. razy słowo kluczowe. Poza tym często widzę przeoptymalizowane strony a linki do nich kierują marne.

  28. Z wymogami odnośnie długości tekstu też już się spotkałam. Można to szczególnie zauważyć próbując dodawać stronę do katalogów, gdzie zwykle min. to 300 słów(chociaż natrafiłam na kilka z min.1000). Moje teksty też zwykle staram się opierać na zasadzie min. Ale nie można z tym przesadzić;) Nie każdy lubi czytać wypracowania. Lepiej, krótko zwięźle, ale dobitnie opisać sytuację, niż od razu książkę.

  29. To, jak przygotujesz tekst jest bardzo ważne, wpływa na komfort odbiorcy, ale nie zapominajmy, że treść sama w sobie i to jak temat zostanie opowiedziany są najważniejsze. Korzystałem z usług tej firmy i podoba mi się to jak podchodzi do tworzenia tekstów http:[spam, wymoderowano — przyp. KL]

  30. Naprawdę przydatny wpis! Można powiedzieć, że napisanie dobrego bloga to sztuka. Trzeba zadowolić równocześnie czytających, jak również witryny. Może nie jest to takie łatwe, ale przynosi efekty.

  31. Bardzo dobry artykuł. Rzeczywiście, napisanie tekstu, który jednocześnie przyciągnie ludzi i roboty, nie jest łatwe. Pozwolę sobie dodać link do jednej z najlepszych agencji marketingowych. Na ich blogu można zaczerpnąć kilka rad https://www.conture.pl/

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak zarabiam?

Na moich blogach i witrynach zarabiam między innymi sposobami podanymi poniżej.