22
08
10

Kto zarabia nam więcej: nowi, czy powracający użytkownicy?

Dziś odpowiemy sobie na pytanie, które z pewnością nurtowało wielu z Was, choć pewnie odpowiedź nie będzie dla Was zaskoczeniem. Jest to pytanie nadesłane przez czytelnika, Damiana.

Od dłuższego czasu czytam Twojego bloga o „zarabianiu na blogu” i w ostatnim czasie zaczęło mnie nurtować jedno pytanie…

Czy więcej zarabia się na stałym czytelniku (wydaje mi się ze można z grubsza oszacować, że stały czytelnik to subskrybent RSS’a, a przypadkowy znajduje w wyszukiwarce lub jest przekierowany z innej strony) czy na przypadkowym kliencie?
Z mojego punktu widzenia stały czytelnik może poznać nasze triki związane z umieszczaniem reklam i po pewnym czasie przestanie w nie klikać. Z drugiej jednak strony wierny użytkownik może chcieć się odwdzięczyć za przeczytany artykuł i kliknąć w jedną z reklam. Jeśli nie jest to tajemnica to chciałbym zapytać jak to wygląda na Twoich blogach. Nie chodzi mi o jakieś dokładne liczby, interesuje mnie bardziej informacja mówiąca, że CTR lub eCPM jest niższy lub wyższy dla czytelników takich lub takich. Dobre filtry w analyticsie powinny pozwolić na sprawdzenie tego wskaźnika, ale jeśli uznasz, że nie masz czasu lub ochoty na takie zabawy to zrozumiem (pewnie będzie trochę grzebania, żeby przygotować taki niestandardowy filtr…).

Taka wiadomość pozwoli mi na zastanowienie się nad tym czy warto reklamować kanał RSS i namawiać użytkowników do powrotu, czy lepiej ten czas poświęcić na pozycjonowanie bloga i pozyskiwanie nowego ruchu.

W pierwszej kolejności odniosę się do ostatniego fragmentu Twojego pytania, bo to jest bardzo istotna sprawa. W internetowym (zresztą i każdym innym) marketingu łatwiej sprzedać coś stałemu klientowi. Trudniej jest pozyskać nowego klienta, niż sprzedać coś komuś, kto już coś od nas kupił. Analogicznie, znacznie łatwiej jest pozyskać jedno wyświetlenie Twojego bloga wygenerowane przez kogoś, kto już jest na tym blogu, niż przez pozyskanie nowego odwiedzającego.

Dlatego musisz naprawdę dobrze się postarać, by raz odwiedzający Twojego bloga gość został stałym czytelnikiem, albo przynajmniej dodał bloga do ulubionych albo choćby obejrzał podczas tej jedynej wizyty jeszcze kilka artykułów. Aby to zrobić, musisz:

  • pisać naprawdę ciekawe wpisy (zaskakujące, prawda? 😉 ),
  • obficie linkować wewnętrznie z treści wpisów (np. do postów rozwijających pewne zagadnienie, o którym tylko wspominasz), do innych wpisów powiązanych tematycznie, ale także do kategorii i stron tagów,
  • reklamować kanał RSS i newsletter (o ile masz, a warto!).

Pewne zmiany w szablonie, które pozwolą Ci zwiększyć liczbę czytelników kanału RSS, warto zrobić jak najszybciej, bo to robota jednorazowa i wcale nie tak skomplikowana, jak mogłoby się zdawać. A dwa pozostałe punkty trzeba sobie wdrożyć jako przyzwyczajenia. 🙂 Gdy już załatwiliśmy to, co najważniejsze, teraz pora na meritum.

Nowi a powracający w AdSense

Twoja sugestia, że powracający czytelnicy zaczynają być ślepi na reklamy (ang. ad blindness), jest słuszna. Polega to na tym, że czytelnik w końcu orientuje się, że to co uważał za naturalne linki jest w rzeczywistości boksem reklamowym AdSense. Ale nie tylko w tym jest problem, bo czytelnik po prostu „wyklika” interesujące go reklamy i nie będzie ich klikać ponownie. Cała teoria sprawdza się u mnie jak najbardziej. Oto wyniki dla czterech moich blogów.

Poniższy wykres przedstawia eCPM dla kilku moich blogów. Niebieska kolumna oznacza eCPM dla użytkowników nowych, czerwona — dla powracających. Podpisy pod osią poziomą oznaczają liczbę miesięcznych odwiedzających i procentową przewagę eCPM użytkowników nowych nad powracającymi. Widać, że różnice są spore, tak samo jak różnice w eCPM pomiędzy poszczególnymi blogami. Z oczywistych przyczyn, to jest z powodu regulaminu AdSense, nie mogę Ci podać dokładnych liczb.

Nowi, czy powracający czytelnicy zarabiają lepiej w AdSense?

Zrobienie takiego zestawienia jest banalnie proste, oto co należy zrobić:

  • zainstalować reklamy Google AdSense i statystyki Google Analytics,
  • zalogować się do Analytics,
  • wyklikać kartę Użytkownicy a następnie raport Nowi a powracający, następnie zakładkę Przychody z AdSense i później z rozwijanej listy nad kolumną z zarobkami, wybrać odpowiednio eCPM albo CTR, zależnie od tego, co chcesz porównywać.

Co Tobie (Wam) wychodzi? Chętnie poczytam, jak to wygląda u innych. 🙂

Nowi a powracający w programach partnerskich

Nie do końca zgodzę się z Twoją interpretacją pojęcia nowego / powracającego gościa. Nowy to taki, który na blogu jest po raz pierwszy. Powracający jest któryś z kolei raz, ale niekoniecznie musi wrócić np. z kanału RSS. Może wrócić klikając w pozycję w ulubionych (wtedy w Analytics będzie widoczny chyba jako odwołanie bezpośrednie), wklepać adres z pamięci, ale też odtworzyć ścieżkę, którą trafił na bloga wcześniej (wyszukiwarka i odpowiednia fraza, albo odnośnik z innego serwisu).

Nie żeby miało to jakieś większe znaczenie akurat przy programach partnerskich, ale tak jakoś nie mogłem sobie odpuścić tego wyjaśnienia. 🙂

Jeśli chodzi o programy partnerskie, tu zarabianie jest nieco trudniejsze. Dostajemy pieniądze przecież nie za kliknięcie, tylko za zakup. Więc abyśmy otrzymali prowizję, czasem potrzeba kilku wizyt użytkownika na stronie docelowej. I czasami potrzeba kilku wyświetleń reklamy u nas na blogu, by w końcu gość zrozumiał, że naprawdę musi (chce) kupić ten produkt i aby w końcu to zrobił…

Dlatego pozwolę sobie zaryzykować śmiałą tezę, że w przypadku programów partnerskich, lepiej zarabia się na osobach odwiedzających naszego bloga ponownie, niż na nowych odwiedzających. Po pierwsze dlatego, że zobaczą reklamę kilka razy. Po drugie dlatego, że u stałego czytelnika masz już jakiś autorytet, który ułatwi Ci zachęcenie czytelnika do zakupu. Jeśli zachwalasz produkt, czytelnik prędzej go kupi gdy już Ci zaufa, niż podczas pierwszej wizyty. Dlatego trzeba stale i powoli budować zaufanie czytelników pisząc przydatne, prawdziwe wpisy i nie dając sobie okazji do utraty tego zaufania i autorytetu.

Autor:Krzysztof Lis | Tagi: , ,
Wpisy powiązane tematycznie:

8 komentarzy do artykułu “Kto zarabia nam więcej: nowi, czy powracający użytkownicy?”

  1. Faje pytanie. Fajna odpowiedź. Jasne wnioski: Stawiasz na adsense? Szukaj nowych userów. Sprzedajesz w PP? Buduj społeczność.

    „Dlatego pozwolę sobie zaryzykować śmiałą tezę, że w przypadku programów partnerskich, lepiej zarabia się na osobach odwiedzających naszego bloga ponownie, niż na nowych odwiedzających. „ — osobiście mam podobne odczucia, ale również dużo zależy od tego, jak wygląda strona z promowanym produktem. Przy nieoptymalnej to podejście może nie przynieść dobrych rezultatów. Trzeba testować 😉

  2. Co do Adsense to się zgadzam, ale z PP jest trochę inaczej. Są różne PP, mają różne modele sprzedaży. Społeczność jest bardzo ważna, jeśli polecamy coś drogiego, ale jeśli polecamy ebooki z Złotych Myśli to ta społeczność jest już mniej ważna. Przykładowo niektórzy partnerzy ZPP zarabiają na ministronkach, a one stawiają tylko na nowych odwiedzających. Ja bym trochę zmienił twoją tezę na: Im więcej wymagamy od naszego odwiedzającego tym bardziej powinniśmy budować społeczność.

  3. Ciekawe zagadnienie. Na jednym ze swoich serwisów zauważyłem podobne zjawisko, które zresztą było właściwie oczywiste (więcej klików w reklamy generują nowi użytkownicy). Powracający userzy przyzwyczajają się do bloków reklamowych, czego idealnym przykładem mogą być fora internetowe, na których CTR zazwyczaj jest mniejszy niż 0,5%. O programach partnerskich się nie wypowiem, ponieważ należę do jednego sklepu tematycznego, jednak nie potrafię z tego systemu zarobić, a tym bardziej przytoczyć jakiejkolwiek statystyki.

  4. Z mojego doświadczenia Adsense wynika, że nowi użytkownicy klikają chętnie w moje reklamy, aniżeli Ci powracający. Jakie to ma skutki dla mnie? Muszę się starać cały czas o nowych czytelników bloga czy innej strony www.

    Mógłbyś mi powiedzieć Krzysztofie jaki masz CTR na stronach? Czy reklamując strony na jakimś nowym serwisie i sprowadzając nowych użytkowników ten CTR wzrasta? Z moich obliczeń wynika, że tak, ale nigdy nie mamy stuprocentowej pewności. Czekam na odpowiedź 🙂

  5. @Paweł: nie sposób się z Tobą nie zgodzić. 🙂

    @Bremes: oczywiście nie w każdej niszy jest tak samo, trudno namawiać kogoś kilka razy do zakupu dzwonka czy tapety do komórki. 😉 Zgadzam sję jak najbardziej.

    @Denis: nie mogę Ci podać mojego CTR, bo jest to niezgodne z regulaminem. Ale zmiany CTRu wyglądają podobnie, jak zmiany eCPMu dla nowych i powracających użytkowników.

    A przy okazji — moim zdaniem naruszasz na stronie regulamin AdSense, wyświetlając reklamę w wyskakującej warstwie.

  6. Bardzo dobry wpis. Zgadzam się ze wszystkimi wnioskami.

    Jeżeli chcemy zarabiać na reklamach, to będzie to możliwe głównie dzięki nowym użytkownikom, którzy nie znają jeszcze dokładnej struktury strony i najpierw muszą trochę poszukać, zanim znajdą to co ich interesuje. „Starzy” użytkownicy wchodząc na stronę wiedzą gdzie patrzeć i gdzie czegoś szukać i wówczas nie zwracają uwagi na inne części strony.

    Z kolei, jeśli chodzi o PP to rzeczywiście wydaje mi się, że łatwiej jest zarobić dzięki starym użytkownikom, którzy już na trochę znają, w jakiś sposób ufają nam i wierzą, że polecamy tylko najlepsze i najtańsze rzeczy.

    Chciałbym przy okazji zwrócić uwagę na fakt, że jedną z podstaw ekonomii / marketingu jest twierdzenie, iż warto jest utrzymywać „starych” (stałych) klientów, bo jest to dużo tańsze niż pozyskanie nowego klienta. Można to osiągnąć dzięki dobrym, wartościowym serwisom na poziomie. Takim właśnie jest Twój blog Krzysztofie. Gratuluję!

  7. Krzysztofie, dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Informacje o PP nie brałem w moim przemyśleniach pod uwagę, a jednak w niektórych przypadkach odgrywają ważną rolę. Teraz łatwiej będzie mi skierować moje prace w odpowiednim kierunku 🙂

  8. […] czas temu czytałem wpis Krzysztofa Lisa, w którym prowadził on rozważania nad tym, jakiego typu użytkownicy są dla właściciela […]

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak zarabiam?

Na moich blogach i witrynach zarabiam między innymi sposobami podanymi poniżej.