11
03
09

Jak stracić wiarygodność i zaufanie czytelników?

Przeczytałem wczoraj artykuł Josha Spauldinga „10 Ways to Ruin Credibility and Lose Trust” (czyli „10 sposobów na utratę wiarygodności i zaufania”). Oto kilka z jego propozycji. Z moim komentarzem.

1. Zachowuj się jak ktoś, kim nie jesteś.

To chyba najbardziej podstawowa sprawa. Dotyczy głównie początkujących blogerów, którzy chcą od startu wyglądać równie profesjonalnie, jak ich bardziej doświadczeni rywale. Gdy więc widzę blog, który ma dwa wpisy i podtytuł „wszystko o ebiznesie” a do tego wygląda jakby był zrobiony na kolanie, chce mi się tylko śmiać. Równie śmieszne jest kreowanie się świeżynek na ekspertów. To mi się w ogóle w głowie nie mieści, ale ja na przykład w ogóle staram się nie myśleć o sobie jako o ekspercie z jakiejś branży. Nawet początkujący bloger, autor świeżo uruchomionego bloga o wypasie owiec w Bieszczadach będzie ekspertem dla wielu czytelników. Ale czy naprawdę musi sam siebie określać tym mianem? Bez żartów…

Jeśli jesteś czytelnikiem tego bloga dłużej, niż kilka miesięcy, z pewnością pamiętasz burzę w komentarzach wywołaną opublikowaniem pierwszego raportu moich zarobków

2. Promuj produkt, który ma pomóc w osiągnięciu czegoś, co Tobie się nie udało.
7. Promuj produkt, którego sam nie używasz.

Śmieszne byłoby, gdybym reklamował tu książkę o tytule „Jak prowadzić wideobloga i odnieść sukces?”, prawda? 😉 Równie śmiesznie byłoby, gdybym promował tu produkt, którego sam nie sprawdziłem. To też spore ryzyko dla wizerunku i wiarygodności, bo gdy czytelnicy zorientują się, że produkt jest gówniany, Ty też będziesz za ich rozczarowanie odpowiadać. W końcu według reklamy miał być najlepszy albo choćby dobry.

6. Konstruktywną krytykę przyjmuj personalnie.

To chyba nadaje się na osobny wpis. Jak zaczniesz się obrażać za to, że ludzie krytykują Ciebie albo Twoje prace, będziesz postrzegany jako rozwydrzone dziecko w piaskownicy. Ja tam jednak wolę być postrzegany jako poważny partner w interesach i dlatego nie przejmuję się krytycznymi uwagami, zwłaszcza gdy są słuszne!

8. Przedstawiaj treść w brzydki i nieprofesjonalny sposób.

Wymieniać konkrety można w nieskończoność. Literówki, błędy ortograficzne, udziwniona lub zbyt mała albo zbyt duża czcionka, złe dobranie kolorów, rozjeżdżające się komentarze, tego typu niedociągnięcia. Ja wiem, że w życiu nie liczy się wygląd, tylko charakter (albo treść), ale pewno minimum schludności trzeba bezwzględnie zachować!

9. Nagrywaj audio- albo wideowykłady przy braku umiejętności ich prowadzenia.

Jeśli ktoś nie umie ładnie mówić (wyraźnie, głośno, powoli), nie powinien nagrywać wykładów, bo wychodzą z tego potem takie potworki. 😉

10. Powstawiaj reklamy gdzie się da.

Nie dokońca zgodzę się tu z Joshem. Jeśli blog ma zarabiać, powinien mieć tak dużo reklam, jak tylko jest to możliwe. To znaczy — tak dużo, by zarówno wstawienie jednej dodatkowej jak i odjęcie jednej wyświetlanej reklamy spowodowało spadek zarobków. W końcu bloga prowadzisz dla pieniędzy, nie dla czytelników, prawda? 😉 Pisałem o tym już wcześniej.

Co dalej? Co sprawiło, że ktoś stracił w Twoich oczach wiarygodność? Może łatwiej będzie nam porozmawiać o konkretach — w jaki sposób ja tracę Twoją wiarygodność?

Autor:Krzysztof Lis | Tagi: ,
Wpisy powiązane tematycznie:

13 komentarzy do artykułu “Jak stracić wiarygodność i zaufanie czytelników?”

  1. Jakiś dziwny ten wpis, jakby niedokończony 🙂
    Brak spójnej całości, punkty poszatkowane, wypadałoby niektóre treści, wyboldować 🙂

    …to tylko taka mała krytyka 🙂

  2. Na dodatek pierwszy odnośnik nie prowadzi do wpisu o wielkości zarobków, tylko do wpisu o którym piszesz w dalszej części, – o tym czy na wszystkim można zarobić:)
    To też krytyka 🙂

  3. @yaro: dzięki za zwrócenie uwagi. Możemy więc dopisać:

    11. Publikuj posty bez dokładnego sprawdzenia, czy wyświetlają się poprawnie i mają właściwe linki. 😉

  4. Popieram punkt #11 – nalezy od razu wdrożyć i kontynuować aż nie zostanie ani jeden czytelnik 🙂

    A odnosnie burzy – piszesz o tym jak zarabiasz, publikujesz przemyślenia, analizy i podsumowania. Za kilka lat będziesz zarabiał 10k-20k na miesiąc i co się zmieni? Nic poza tym, że nadal ludzie bedą pisali – „a ja zarabiam 40k miesięcznie, ale z ciebie dupek”. czyli zmieni się kwota, bo przecież zmeczony frustrat musi sobie jakoś odreagować 😉

  5. Zamieszczaj spisy z pominięciem punktów 3-5 😉

  6. Menadżer – zachęcam Ciebie do nabycia cennej umiejętności jaką jest czytanie ze zrozumieniem.

    „Przeczytałem wczoraj artykuł Josha Spauldinga “10 Ways to Ruin Credibility and Lose Trust” (czyli “10 sposobów na utratę wiarygodności i zaufania”). Oto kilka z jego propozycji. Z moim komentarzem.”

  7. Tak mi do głowy przyszły dwa kolejne punkty.

    12. Nie publikuj wcale. W końcu blog nie wymaga dodawania nowych treści. 😉 Można też pisać wpisy nieregularnie albo nawet za często.

    13. Nowe artykuły pisz zawsze w oparciu o teksty innych ludzi. W końcu zawsze dobrze jest korzystać ze źródeł, ale czasem dobrze jest napisać coś od siebie.

  8. Ciekawe te rady 😉

  9. 14. Zostawiaj wszystko w draftach niedokończone z braku czasu 🙂
    To mój przypadek 😛

  10. @Jacek: nie tylko Twój. U mnie na blogu opublikowanych jest 351 wpisów a kolejne 38 leży jako drafty.

    Kończenie ich po długim czasie przynosi skutki takie, jak ten komentarz. 😉

  11. Co do Twojego nagrania wideo… to nie jest tak źle… choć wiadomo, że warto się rozwijać uczyć i dopracować do perfekcji vodcasty.

    A propos draftów, to dla mnie jest to świetna sprawa, jeśli ma się 30 draftów, to zdecydowanie łatwiej o wenę – trzeba mieć tylko jakiś grafik, żeby było regularnie 😉

  12. Czy autor tej książki podał jakąś ogólną definicję wiarygodności? jeśli tak, to czy mógłbyś ją napisać? Jestem właśnie na pisaniu pracy mgr. i zagadnienia związanego z wiarygodnością. O dziwo nie ma żadnej definicji wiarygodności w internecie. Samej literatury polskiej na temat wiarygodności też nie ma. Pozostaje Słownik Języka Polskiego.
    Może napiszecie własne definicję „wiarygodności”?

  13. Odnośnie powyższego komentarza:

    1. napisz poprzez kontakt do autora
    2. jest dużo książek na ten temat

    artykuł ciekawy ale trochę śmieszny jak dla mnie 🙂

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak zarabiam?

Na moich blogach i witrynach zarabiam między innymi sposobami podanymi poniżej.