23
06
12

Dzielenie wpisów na strony w WordPressie

Nierzadko, gdy piszemy długi artykuł na blogu, mamy ochotę podzielić go na kilka części. Niekiedy jest to uzasadnione, wtedy warto stworzyć z jednego artykułu cyklu kilku wpisów krótszych. Nie zawsze jednak się to da. Wtedy warto podzielić go na podstrony inaczej, za pomocą mechanizmu, który tu opiszę.

Po co dzielić artykuły? Głównie po to, by wkurzyć użytkowników zapewnić sobie więcej pieniędzy z reklam, zmuszając ludzi do wyświetlania kolejnych części artykułu. Tak działają wszystkie duże portale, nie jest to więc niczym dziwnym, że i na blogach zacznie się taki mechanizm pojawiać. Zamiast liczyć na to, że czytelnik przeczyta cały artykuł zajmujący 15 przewinięć ekranu (nierealne), możemy pokazać mu 3 podstrony po 5 przewinięć ekranu. Mamy więc 3× więcej wyświetleń reklamy i teoretycznei 3× więcej pieniędzy.

Po stronie zysków dodać też warto większą liczbę podstron na blogu, które będą zaindeksowane przez Google. Z punktu widzenia pozycjonowania bloga jest to korzystne, nie tylko ze względu na proste przełożenie więcej podstron = więcej linków. Kolejne podstrony będą bardziej nasycone treścią, co też jest korzystne. Weźmy za przykład artykuł z relacją z wycieczki do Bułgarii. W długim tekście napiszemy o przygotowaniach, tamtejszej kuchni, hotelu, ciekawych rzeczach do obejrzenia. Łatwiej będzie nam zdobywać ruch z wyszukiwarki na hasło „co warto zwiedzić w Bułgarii”, jeśli będziemy mieć 1 podstronę z 1 częścią artykułu odnoszącą się właśnie do tego zagadnienia, niż gdybyśmy mieli jeden długi artykuł o wszystkim.

I na koniec jeszcze jedna rzecz, która w mojej ocenie jest korzystna. W krótszym artykule można efektywniej wykorzystać reklamy AdSense, niż w długim — to znaczy będzie ich więcej, powinny być więc częściej klikane. Istotny jest ten limit maksymalnej liczby jednostek reklamowych AdSense na stronie — 3 jednostki to mało w przypadku długiego tekstu.

Ktoś powie, że na wprowadzeniu podziału wpisów na strony cierpi użyteczność serwisu i wrażenia użytkowników. Z całą pewnością — tak. Dla czytelnika na pewno wygodniejsze jest czytanie całego artykułu na jednej podstronie (przy jednym wyświetleniu), niż klikanie w kolejne strony długiego tekstu. Mimo to, uważam, że warto spróbować wdrożyć takie rozwiązanie.

Co jest nam potrzebne?

Podział na strony — edycja wpisów

Abyśmy mogli podzielić wpisy na strony, konieczne jest dołożenie do każdego wpisu odpowiedniego znacznika (quicktaga). Tak, jak dzieli się wpis na zajawkę wyświetlaną na stronie głównej i resztę wpisu quicktagiem
<!–more–>
tak dzieli się na podstrony quicktagiem
<!–nextpage–>
Przy czym musicie to trochę poprawić, bo WordPress mi automatycznie zamienia dwa myślniki na jeden długi — a tam mają być nawiasy trójkątne, wykrzyknik i po dwa myślniki z każdej strony — jak klasyczny komentarz w HTMLu.

Trzeba go dodawać ręcznie na zakładce edycji HTML, bo inaczej nie zadziała.

Pewnie są wtyczki, które potrafią to zrobić automatycznie, ale nawet się nad tym nie zastanawiałem. Już tłumaczę dlaczego.

Po pierwsze, jestem przeciwnikiem obwieszania bloga wtyczkami, które robią wszystko automatycznie, bo go to zamula. Nawet, jeśli korzystamy z cache’owania (wtedy zamula znacznie mniej, ale jednak).

Po drugie, w tym akurat przypadku uważam, że tylko ręcznie możemy dobrze artykuły podzielić. Każdy inny automatyczny podział (np. po określonej liczbie słów, znaków, czy akapitów) nie będzie dobry. Automat nie będzie w stanie stwierdzić, gdzie kończy się jeden wątek a zaczyna kolejny.

A więc przy pisaniu nowych artykułów dodaj ten quicktag, a jeśli masz już starsze wpisy wymagające podziału, dodaj go do nich ręcznie.

I w tym miejscu przechodzimy do następnej podstrony, aby pokazać Wam działanie tego narzędzia.

Kolejne strony artykułu: [ 1 ] [ 2 ]

Autor:Krzysztof Lis | Tagi: ,
Wpisy powiązane tematycznie:

29 komentarzy do artykułu “Dzielenie wpisów na strony w WordPressie”

  1. Używanie wtyczki, która dodaje przycisk, wstawiający odpowiedni kod w edytorze w żaden sposób nie „zamuli” bloga, a posiadanie takiego przycisku znaczenie upraszcza życie. Wtyczka: http://wordpress.org/extend/plugins/nextpage-buttons/

  2. O, dobry poradnik, przyda się 🙂

  3. Ciekawy artykuł.

    Dopiero po jakimś czasie zobaczyłem, że ten artykuł jest podzielony. Lepiej by było gdyby linki do kolejnych podstron były nad linkami Social. No i może większą czcionką albo wyrównane do prawej strony.

    Sam mam w planie przygotować kilka długaśnych artykułów i sprawdzę w praktyce jak to działa.

  4. Jak klikam na dwójeczkę pokazuje mi się mobilna wersja bloga.

  5. I komentarze pokazują się tylko na pierwszej stronie.

  6. Świetny wpis. Bardzo praktyczna rada, jak w łatwy sposób zwiększyć odwiedzalność bloga 🙂

  7. Nie cierpię stronicowania. To jest chamskie nabijanie sobie odsłon i olewanie czytelnika. Ok – z punktu widzenia reklamy, pozycjonowania itd. może i jest ok, ale z punktu widzenia czytelnika – zbędne.

    Tym bardziej, że ja teraz długie teksty wysyłam sobie na Kindla. A jeśli są podzielone na strony – zazwyczaj czytam pierwszą i dalej olewam (i nie tylko ja, ja paru dużych serwisach na których miałem okazję testować, pierwsza strona ma dużo odsłon a każda kolejna już mniej. W przypadku portalu o grach komputerowych dużo odsłon miała też ostatnia strona – z oceną danej gry :-))

  8. @Sebek (przynajmniej w części jest to odpowiedź na ţwoje stwierdzenie)
    oj, tutaj mozna byłoby polemizować, czy w taki sposób zwiększysz odwiedzalność strony. Znam wiele osób, które jak ognia unikają witryn, gdzie istnieje podział wpisów na podstrony. Oczywiście zwiększa to ilość podstron, ale wpływa zasadniczo na wygodę użytkowania witryny… Można twierdzić, że jest to odosobniony pogląd, ale bez specjalnych badań/testów na ten temat, to ciężko coś precyzyjnie powiedzieć.
    Moim osobistym zdaniem, znacznie lepszy jest podział na cykl artykułów, gdyż wygląda to znacznie naturalniej z perspektywy użytkownika i czytelnika i często nie odrzuca już na wstępie. Zwłaszcza dość wyraźnie idzie to zaobserwować na portalach w stylu onetu, czy wp, gdzie często jedna podstrona ‚artykułu’ to jedynie zdjęcie i
    kilka krótkich zdań… Jak już ktoś decyduje się na tego typu ‚zagrania’ to niech przynajmniej robi to w sposób umiejętny. 😉
    Pozdrawiam

  9. Może warto jeszcze zaznaczyć, że szablon musi taką funkcjonalność obsługiwać 🙂 Kolejny powód żaby używać szablonów z oficjalnego rezpozytorium, tam jest to wymagane.

  10. Krzysiek, żeby zapobiec automatycznej zamianie dwóch kresek na długi myślnik, spróbuj wpisać w edycji taki ciąg: <!--nextpage-->

  11. Czy da się podobną rzecz zrobić na darmowym Bloggerze? Bo też bym z chęcią podzielił na podstrony parę artykułów na tym serwisie.

  12. Hehe, widzę, że nie wszyscy od razu zauważyli, że wpis jest podzielony. O tym, że trzeba dostosować szablon, co zauważyła Ola, wspomniałem na drugiej stronie. 🙂

    Jest to jednak jasny dowód na to, że trzeba albo przed napisać coś w stylu „ciąg dalszy artykułu na kolejnej stronie”, albo taki komunikat wbudować przy edycji szablonu. To drugie wyjście będzie chyba lepsze.

    @Marcin: pisząc o wtyczce miałem na myśli wtyczkę, która z automatu nam wpis podzieli, a nie tylko doda nam przycisk w edytorze. Taka wtyczka się przyda.

    @Łukasz P.: takie jest właśnie założenie, o tym też pisałem na drugiej stronie. 😉

  13. Faktycznie nie zauważyłam tutaj nawigacji, zdecydowanie powinna się ona znaleźć nad przyciskami social media…

    Ale za to zainspirowałeś mnie do napisania posta o aspektach technicznych tego zagadnienia, gdzie wyjaśniam jak takiej sytuacji uniknąć 🙂

  14. Ciekawe rozwiązanie. Czy teraz wszystkie dłuższe arty będziesz dzielił na części na blogach?

  15. Bardzo ciekawe rozwiązanie. Na pewno nie raz z tego skorzystam. Zaraz sprawdzę jak to zadziała na moim blogu.

  16. Jak chcesz wstawić htmlowy komentarz w poście tak żeby poprawnie się wyświetlał wstaw w edytor HTML:

    &lt;!-- more --&gt;

    😛

  17. Jak chcesz w WP wstawić htmlowy komentarz w poście tak żeby poprawnie się wyświetlał wstaw w edytor HTML:

    &lt;!-- more --&gt;

    😛

  18. Ja od dawna tworzę serie wpisów zamiast pojedynczy. Dlaczego? Ponieważ stworzenie estetycznego menu podstron w wordpressie jest niemal niemożliwe do wykonania.

  19. Nie ma absolutnie nic gorszego z punktu widzenia czytelnika niż podział na strony. Z własnych badań wynika iż przy podziale na strony współczynnik odrzuceń wzrasta do ponad 50%, co jest absolutnie nie do przyjęcia. Reasumując odradzam każdemu kto potrafi myśleć i nie chce stracić czytelników. Nie idźmy tępo w ślad dużych portali, których jakość czytelników przyprawia o zawrót głowy.. 😉

  20. A wie ktoś może jak to zrobić na blogspocie? Ewentualnie co myslicie o menu [1] [2] [n] w htmlu czystym, gdzie [1] to wpis, a [2] [n] to utworzone strony… Wizualnie wychodzi na to samo …

  21. @Waleria Michalska: Teoretycznie i wizualnie takie rozwiązanie powinno zadziałać – jest jednak trochę zabawy z tym i na dłuższą metę może robić się bałagan w podstronach. Z punktu widzenia seo myślę że nie powinno być źle, a nawet lepiej. A jeśli zrobić [1][2][3][4] to nawet katalogować było by łatwiej w seokatalogach z 3 linkami 😀

  22. Jakoś nie bardzo podchodzi mi idea dzielenia artykułów na blogu tematycznym. Wydaje mi się, że to bardziej kwestia nie długości, ale sposobu przygotowania artykułu. Inaczej sprawa wygląda na dużych portalach, np. WP czy Onet.

  23. Dzięki właśnie mi się przydało 😉 Trzeba zwiększać ilość odsłon, a to chyba dobry pomysł …. dzielenie wpisów na strony… albo galerii na model z pojedynczymi zdjęciami.

  24. […] na blogu Krzysztofa Lisa pojawił się wpis na temat zalet dzielenia wpisów na kilka stron, pod kątem zarabiania na blogu. W tym artykule postaram się przybliżyć dokładnie aspekty […]

  25. Artykuł z dłuższym tekstem ma większe szanse na wysoką pozycję w wynikach google. Nawet jeśli dany artykuł nie posiada linków, a jest obszerny to może wyprzedzić silnie podlinkowane wpisy. Wyszukiwarka google ustala pozycję w wynikach również w oparciu o to ile czasu użytkownik spędza na danej stronie. Długi czas = interesujące informacje = wysoka pozycja.

  26. Mam pytanie: jak taki trik zastosować w Joomla?

  27. Zgadam się z Rafałem – podział na strony to dość uciążliwa forma prezentacji treści i prawdą jest, że przy podziale na strony współczynnik odrzuceń kolosalnie wzrasta.

  28. Właśnie zacząłem korzystanie z wordpressa i omawiany temat wykorzystam w rozbudowie własnego bloga.

  29. jeżeli idzie o dodawanie wpisów i komentarzy przez użytkowników strony na wordpressie, to warto korzystać z darmowych wtyczek download.net.pl/jak-pozwolic-uzytkownikom-na-publikowanie-wpisow-wordpress/n/9170/ po prostu się sprawdzają.

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak zarabiam?

Na moich blogach i witrynach zarabiam między innymi sposobami podanymi poniżej.