08
11
15

Czy Twój blog dobrze działa na komórkach (a jeśli nie, to dlaczego)?

Od paru lat mówi się, że najbliższy rok będzie rokiem mobile i cała branża internetowa się z tego powiedzenia śmieje. Nie zmienia to jednak faktu, że z biegiem czasu coraz większy udział ma w internecie ruch generowany właśnie z urządzeń mobilnych — komórek i tabletów.

Dzieje się tak choćby dlatego, że coraz częściej mamy w ręku telefon i korzystamy w nim z internetu. Dostęp do sieci przez telefonię komórkową tanieje, telefony mają możliwość podłączania się do WiFi, więc istniejące kilka lat temu bariery rozwoju internetu mobilnego już nie istnieją.

W ślad za tym duzi gracze już od paru lat dostosowują swoje serwisy do urządzeń mobilnych. A Ty?

Czy Twój blog dobrze działa na komórkach? Nie? Dlaczego?

Po co w ogóle się tym przejmować?

Jeśli piszesz blog dla jakiegokolwiek innego celu, niż dla samego pisania, powinno Ci zależeć na dobrych odczuciach czytelników. Bez względu na to, czy piszesz go po to, by zdobyć popularność, by zbudować swoją markę, wizerunek eksperta, czy po to, żeby zarobić na reklamach. Nie ma to znaczenia. Bez zadowolonych czytelników nie uda Ci się żadnego z tych celów osiągnąć.

Oczywiście zadowolenie czytelników nie jest nadrzędnym celem, bo czasem trzeba ich trochę powkurzać wstawiając na blog reklamy, czy oferując płatny dostęp do treści, ale to inna historia.

Jeśli nie zadbasz o to, by na urządzeniach przenośnych Twoja treść była łatwo dostępna, to po prostu stracisz sporą część ruchu. Sprawdziłem to przed chwilą na 5 moich największych blogach. Łącznie ruch mobilny (tablety + komórki) stanowi na nich 20-30% całości.

I teraz się zastanów, ile Cię będzie kosztować strata tak dużej części ruchu.

Szablon

Dobry szablon to podstawa. Dobry, czyli taki, który na komórkach jest wygodny w obsłudze i czytelny. Nie ma możliwości, żeby był tak samo wygodny, jak na ekranie komputera stacjonarnego, wyposażonego w myszkę, ale tę niedogodność trzeba minimalizować.

Chodzi między innymi o to, żeby:

  • nie trzeba było przewijać ekranu w dwóch kierunkach, by dało się czytać tekst,
  • na komórkach nie było zbędnych elementów, z których użytkownik i tak nie skorzysta,
  • wszystkie elementy, w które użytkownik ma kliknąć, były dostatecznie duże i dostatecznie wyróżnione (tu nie ma myszki, której wskaźnik może się zamienić w „łapkę” po najechaniu na aktywny odnośnik, tu też nie działa zmiana koloru odnośnika — odnośnik musi być więc w tekście podkreślony i wyróżniony innym kolorem).

I to w zasadzie wymusza stworzenie nowego szablonu tylko dla komórek, albo stworzenie go od podstaw w modelu responsywnym. Szablon responsywny automatycznie dostosowuje się do małych ekranów w taki sposób, że np. przesuwa kolejność i położenie różnych elementów. Na jednym z moich blogów przy małej szerokości okienka przeglądarki (można więc to sprawdzić też na komputerze), boczny pasek się zwija, by nie przeszkadzał w czytaniu treści.

Przerobienie istniejącego szablonu na responsywny nie jest łatwe, ale jest możliwe. Pewne elementy responsywności (przesuwanie bocznego paska na dół) ja zrobiłem tutaj, własnoręcznie. I jestem z siebie cholernie dumny. 🙂

Dużo prostszym rozwiązaniem jest po prostu zainstalowanie jakiejś wtyczki, która obsłuży ruch mobilny i skieruje go do osobnego (nieco uproszczonego) szablonu. Trzeba tylko zadbać o to, by i ten szablon był dopieszczony — tak wizualnie (spójny kolorystycznie, z tym samym logo), ale i merytorycznie (tj. żeby wszystkie ważne elementy na nim były, a nie tylko to, co było tam domyślnie).

I polecam pobawić się tym narzędziem od Google’a do sprawdzenia, czy Twój szablon jest przyjazny dla komórek! 🙂

Reklamy

Tak, reklamy na blogu dobrze jest dostosować do komórek. Google o tym mówi już od dawna.

Chodzi między innymi o to, by reklama nie wymuszała przesuwania ekranu (jeśli jest szersza, niż okienko przeglądarki), ale też żeby nie zasłaniała za bardzo treści.

Co do tego to są różne szkoły. Są ludzie, którym dobrze się spisuje reklama widoczna na pierwszym ekranie tak, że trzeba ją przesunąć, by dostać się do treści tekstu. Są ludzie, którzy boją się stosować to rozwiązanie, ze względu na możliwe kary ze strony Google (Google nie lubi, gdy użytkownik musi się przekopywać do treści i może karać strony z takim szablonem gorszą pozycją w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych).

Na pewno jednak warto rozważyć choćby zmianę wielkości bannerów reklamowych dla użytkowników korzystających z komórek.

Warto też się zastanowić, czy konkretne używane przez nas bannery, sprawdzą się w tej grupie użytkowników. Czy opłaca się im reklamować jakiś sklep internetowy, jeśli z komórki raczej zakupów nie zrobią. Czy nie lepiej będzie im po prostu podsunąć jakąś reklamę z sieci reklamy kontekstowej AdSense czy Adkontekst.

Ale nie porównujcie przypadkiem wyników AdSense’a na komórkach z uśrednionymi wynikami sieci afiliacyjnej czy programu partnerskiego. Bo to Wam obraz całkowicie zafałszuje. Porównujcie wyniki z tej samej platformy. Wtedy dopiero będziecie widzieć, czy warto takiej zmiany dokonać.

Autor:Krzysztof Lis | Tagi:
Wpisy powiązane tematycznie:

19 komentarzy do artykułu “Czy Twój blog dobrze działa na komórkach (a jeśli nie, to dlaczego)?”

  1. Mimo, iż mobilne strony mają znaczenie, to jednak i tak najwięcej odwiedzin jest zawsze z użytkowników, którzy zaglądają na strony z komputera. Poza tym wejścia z komórek kończą się bardzo szybkim wyjściem, ale polecam wszystkim mieć stronę dostosowaną oczywiście 😉

  2. @Dominik: z tego, co patrzę w moje statystyki, to nie ma wyraźnej różnicy między ruchem z mobilnych urządzeń i ruchem z dużych komputerów. Głębokość wizyt jest podobna, przynajmniej u mnie.

  3. Musimy iść w tą stronę czy chcemy czy nie, bo w USA mobilne wejścia genereują aktualnie większy wolumen niż z deskopów i laptopów razem. U nas ten odsetek osób zbliża się do 30% więc warto się tym interesować.

  4. Dużo było strachu przed wprowadzeniem przez Google Mobile Friendly ale chyba tylko na strachu się skończyło. Owszem te strony które są dobrze przygotowane pod komórki i smartfony są również dobrze widoczne w wynikach Google i na pierwszych pozycjach, przeglądając wyniki na smartfonie czy tablecie. Ale z drugiej strony te które się nie przestawiły na mobilność nie straciły praktycznie wcale na wynikach standardowych a więc tych widocznych na standardowych komputerach.

    W każdym bądź razie jeżeli przymierzamy się do robienia strony czy bloga warto wybrać taki szablon który będzie jednak posiadał już również wersję mobilną. W przypadku WordPressa to żaden problem ponieważ jest bardzo duży wybór nawet spośród tych darmowych wersji szablonów.

  5. U mnie wszystko jest ok jeśli chodzi o działanie na komórkach, uff. Dodam jeszcze, że warto przejrzeć wyniki pagespeed inights dla urządzeń mobilnych.

  6. Na telefonie najbardziej denerwuje mnie w wielu serwisach informacja o ciasteczkach przesłaniająca 2/3 strony i nie dająca się zamknąć.

  7. U mnie ruch mobilny nie jest duży. Jednak osobiście jestem zdania, że warto dbać o każdą ilość ruchu i o każdego odbiorcę. Ludzie może są zapominalscy, jednak jeżeli będzie im zależało by zajrzeć na jakąś stronę, a korzystanie z niej będzie męczące, to z pewnością to zapamiętają 😉
    Natomiast o wygląd mobilny strony warto zadbać, bo z pewnością coraz więcej osób będzie korzystało z internetu w telefonie. A skoro aktualizacja wyglądu bloga jest nieunikniona, to czemu nie zrobić jej teraz? Jedynie szybciej odniesiemy jej pozytywne skutki 😉

  8. A dlaczego na tym blogu reklamy adsense ciągle wyświetla białe tło? Nie widzę tutaj żadnego powodu żeby użytkownik chciał świadomie kliknąć w reklamę no bo po co niby miał to zrobić?

  9. Mój blog, mam nadzieję, działa na SZARE komórki 🙂

  10. Gdyby ktoś potrzebował więcej informacji na temat mobile w odniesieniu do seo to zapraszam tutaj http://www.blog.gdaq.pl/2015/04/czy-21-kwietnia-nastapi-mobilne-trzesienie-ziemi-w-google/

  11. Już w zeszłym roku miałem telefony od telemarketerów z propozycją zmiany strony na mobilną,ale ignorowałem je myśląc że próbują mnie naciągnąć. Teraz odkąd klienci mi na to zwracają uwagę to już wiem jakie to istotne dla użytkowników smartfonów…

  12. Wydaje mi się że Google nieco przystopował z tym mobile friendly i zwraca nam tą mobilność stron aż takiej uwagi jaką wcześniej zapowiadał. Podsumowując – po wejściu mobile friendly nie było aż takiej rewolucji w wynikach jakiej wszyscy by się spodziewali. Ale w każdym bądź razie faktycznie w obecnych czasach lepiej robić już stronę która będzie się wyświetlała dobre na wszystkich urządzeniach ponieważ procent oglądalności stron na urządzeniach mobilnych rośnie z roku na rok.

  13. Mobilna strona jest bardzo ważna. Na swoim przykładzie mogę napisać, że ja generalnie korzystam do przeglądania internetu laptopa. Smartfona używam wtedy, gdy jestem w jakimś miejscu i muszę jakiś czas poczekać na swoją kolej np. u lekarza umówiony na 10 a wchodzę o 12:30; co wtedy robić w poczekalni – biorę smartfona i czytam ulubione blogi.

  14. Nawet duże serwisy i portale jak Facebook nie radzą sobie do końca z mobilnością. Na telefonach brak jest niektórych pasków i zaawansowanych opcji. Zaś mobilni użytkownicy zwykle nie wchodzą tak głęboko w treść jak Ci z pc i laptopów.
    Nie mniej jednak ruch mobilny nabiera znaczenia i także u mnie jest coraz większy.

  15. Właśnie jeśli chodzi o blogi to przeglądanie ich na komórkach to w większości przypadków katorga. Tylko mała część dobrze działa na urządzeniach mobilnych, a szkoda.

  16. Google udostępnia dwa narzędzia, dzięki którym możemy sprawdzić przystosowanie strony do komórek – PageSpeed i narzędzie zgodności z urządzeniami mobilnymi.

  17. Osobiście żeby przystosować strony do urządzeń mobilnych korzystam z technologii Bootstrap. CMS WordPress bez problemu obsługuje szablony oparte na tej technologii a coraz większa ilość dodatków ułatwia jeszcze bardziej dostosowanie swojej strony.

  18. Temat jak najbardziej na czasie. Na szczęście coraz więcej blogerów zwraca na to uwagę.

  19. To czy blog, czy jakakolwiek inna strona działa na urządzeniach mobilnych to jedna sprawa, druga to fakt, że Google rankuje wyżej strony mobilne. Zatem mamy już 2 powody, dla którego dobrze jest mieć działający poprawnie serwis na mobilach. Warto o tym pamiętać.

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak zarabiam?

Na moich blogach i witrynach zarabiam między innymi sposobami podanymi poniżej.