29
07
22

Czy jesteś tam, gdzie Twoi odbiorcy?

Ostatnio trafiłem na artykuł o tym, jak to dziennikarze chętnie udzielają się na Twitterze, który wcale nie jest najchętniej wybieranym serwisem społecznościowym przez ich czytelników.

Utwierdziło mnie to w przekonaniu, że robię dobrze zakładając konto na TikToku, choć raczej nie ma tam moich fanów. I już Wam spieszę wytłumaczyć dlaczego.

Wspomniany wyżej artykuł opublikowany w serwisie Adweek odnosi się do badania przeprowadzonego przez Pew Research Center na pracownikach branży medialnej, w tym reporterach i dziennikarzach. Okazuje się, że większość dziennikarzy w USA (94%) wykorzystuje media społecznościowe do swojej pracy. Preferowaną przez nich platformą są Twitter (wskazany jako najczęściej lub drugi najczęściej wybierany serwis przez 69% dziennikarzy) oraz Facebook (52%).

Z drugiej strony, jeśli przyjrzeć się jak w USA konsumuje się w mediach społecznościowych treści informacyjne, Amerykanie są skłonni czerpać takie informacje z Facebooka (31%), YouTube (22%) albo Twittera (13%).

Oznacza to, że pracownicy sektora mediów są znacznie bardziej skłonni do korzystania z Twittera niż konsumenci tworzonych przez nich materiałów.

Pytanie, czy my jako twórcy internetowi nie popełniamy podobnych błędów…

Obsługując kilka profili w mediach społecznościowych na pewno widzicie, gdzie Wasze treści mają najwięcej interakcji i gdzie cieszą się największą popularnością. Ale czy to automatycznie oznacza, że jesteście wszędzie tam, gdzie Wasi odbiorcy?

Niekoniecznie.

Na moim przykładzie — od 2010 współtworzę blog Domowy Survival, mamy do niego kanał na YouTube i profil na Instagramie. Od 2014 roku raz w tygodniu publikujemy nowy film, a wraz z nim tekstową wersję materiału na blogu, od mniej więcej roku dorzucamy także wersję audio, do słuchania w popularnych serwisach z podcastami.

YouTube twierdzi, że większość naszych widzów (dane za 3 miliony wyświetleń filmów w 2022) to ludzie dorośli, 30,2% jest w wieku 35-44, zaś 37,6% osób jest jeszcze starszych (45+). To by oznaczało, że nie ma sensu zakładać konta na TikToku i tam wrzucać treści, bo nie będą popularne.

Tymczasem zrobiliśmy to i okazało się, że chyba słusznie.

W ślad za rosnącą popularnością Rolek (Reels) na Instagramie oraz #Shorts na YouTube, nagraliśmy ostatnio 3 krótkie materiały, które opublikowaliśmy na tych wszystkich trzech platformach. Różnią się detalami, treść jest identyczna.

Oto wyniki tych filmów w YouTube.

Łącznie ok. 75 tysięcy wyświetleń.

Poniżej wyniki na Instagramie. Łącznie 55 tysięcy wyświetleń.

I dla porównania jeszcze TikTok — nieco ponad 71 tysięcy wyświetleń.

Jeśliby porównywać tylko wyniki tych youtube’owych #Shorts do wyników na TikToku, okazuje się, że moja grupa docelowa też tam jest. Że ludzie siedzący na TikToku, chyba młodsi od moich fanów na YT, też są zainteresowani moimi treściami.

Gdybym patrzył tylko w demografię na YT, mógłbym myśleć, że ten eksperyment nie ma sensu. Tymczasem okazuje się, że jednak ma. I to bardzo duży.

Moje wnioski dla Was:

  1. Fajnie, że macie fanów tam, gdzie ich macie. O nich trzeba dbać.
  2. Jeśli nawet nie ma Was w jakimś serwisie społecznościowym, Wasi potencjalni fani prawdopodobnie jak najbardziej tam są. Tam są nawet Wasi aktualni fani. Po prostu ze swoim komunikatem tam do nich nie docieracie.

I nie zamykajcie się na młodych fanów. Oni kiedyś będą dorastać, wtedy będą mogli Was śledzić w innych platformach (o ile ich preferencje się zmienią, bo może ten wspomniany TikTok będzie po prostu rosnąć razem z nimi!).

Ach, z tego samego względu publikuję moje transmisje na żywo także na Twitchu. 😉



Wpisy powiązane tematycznie:

6 komentarzy do artykułu “Czy jesteś tam, gdzie Twoi odbiorcy?”

  1. Świetny artykuł!

  2. Super wpis!

  3. Ciekawe wnioski, shortsy robią furorę.

  4. Doby tekst! Ja się zastanawiam jak ruszyć agencję http://www.kujawskienieruchomosci.pl/ . Media społecznościowe – to jest to!

  5. Skuteczne informacje! Polecam każdemu wdrożyć je w życie.

  6. Od lat wideo marketing nabiera na znaczeniu. Coraz częściej decydujemy się konsumować treści wideo i poświęcamy im coraz więcej czasu.

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak zarabiam?

Na moich blogach i witrynach zarabiam między innymi sposobami podanymi poniżej.