15
11
11

ContentStream.pl – zarabiaj na dostarczaniu ciekawej treści

Przez kilkanaście ostatnich dni obserwowaliście tu na blogu testy nowego systemu reklamy kontekstowej, z którego zacząłem korzystać. Mam na myśli oczywiście ContentStream, nowy produkt stworzony przez Netsprint. Wbrew pozorom nie będzie on konkurencją dla Adkontekstu (też produkt Netsprintu) ani Google AdSense, bo tak naprawdę do czego innego służy. Maciej Budzich na swoim blogu określił CS mianem narzędzia do przeglądu prasy, co jest całkiem dobrym określeniem.

Podstawowym założeniem ContentStream jest serwowanie czytelnikom treści, które będą ich interesować. Treści dostarczane są przez dużych graczy (Interia, WP, Gazeta.pl, Blomedia, itd.) i jest to nic innego, jak artykuły o powiązanej tematyce. Powiązanie zaś opiera się na treści serwisu, w którym umieszczony jest boks reklamowy ContentStream. Dlatego CS jest systemem reklamy kontekstowej. I tak jak w każdym systemie tego typu, wynagrodzenie otrzymujemy za kliknięcia.

Zrzutu jednostki reklamowej nie będę umieszczać, bo widać ją w lewym górnym rogu tego wpisu. 😉

Ile można zarobić w ContentStream?

Inaczej niż w przypadku Google AdSense czy Adkontekstu, ContentStream nie służy promocji sklepów internetowych czy innych stron, na których internauta zostawia swoje pieniądze. Tu reklamę stanowią odnośniki do artykułów o odpowiedniej tematyce. Z tego względu wynagrodzenie za kliknięcia będzie mniejsze, niż w przypadku AdSense czy Adkontekstu. Bo internauta na takiej stronie wart jest mniej, niż internauta w sklepie internetowym.

Jak to u mnie wygląda w praktyce? W okresie testowym średnia wartość kliknięcia na tu na moim blogu wyniosła ok. 2,5 grosza. Jest to więc znacząco mniej, niż w przypadku AdSense czy Adkontekstu…

U mnie eCPM wyszedł niezbyt wysoki, bo ok. 0,44 PLN. Ale CTR mam wyższy, niż z kampanii zlecanych za pośrednictwem AdTaily. Choć przyznać trzeba, że ten blog jest mocno nietypowy ze względu na mocno nietypowy profil czytelników. 😉

Jednostki reklamowe w ContentStream

Zrzutu panelu do instalacji jednostek ContentStream też nie będę tu wrzucać. Po pierwsze, zrobił to u siebie Mediafun. Po drugie, można się już do serwisu zapisać i możecie to sobie sami sprawdzić. 😉

Opiszę jednak, jak wygląda proces zakładania jednostki reklamowej (nazywanej powierzchnią emisji) i jej instalacji na blogu. Jest dość prosty, trzeba mianowicie:

  • nazwać powierzchnię i przypisać ją do odpowiedniego kanału określającego tematykę (można go od razu stworzyć),
  • wybrać rozmiar z kilku predefiniowanych lub własny o dowolnych proporcjach,
  • zdefiniować wygląd powierzchni (kolorki, logo CS),
  • określić sposób dopasowania reklam.

Dopasowanie reklam odbywa się domyślnie w oparciu o treść artykułu, w którym umieszczona jest powierzchnia. Można jednak to dopasowanie uzupełnić o hasła tematyczne, albo wybrać dopasowywanie tylko do tych haseł. W teorii oznacza to, że można byłoby mieć stronę z teledyskami i reklamy artykułów o bankach — choć nie sądzę, by miało to pozytywny wpływ na wysokość zarobków. Jedynie będzie mieć negatywny wpływ na wysokość CTR.

Niestety, słowa kluczowe definiuje się przy tworzeniu jednostek, a nie z poziomu kodu JavaScript, który wyświetla reklamy. Byłoby to przydatne z tego powodu, że można byłoby emitować reklamy ContentStream dopasowane np. do wyników wyszukiwania w naszych blogach. Przykładowo, ktoś poszukuje tu na blogu reklam o skręcaniu długopisów w domu, po czym nie dostaje żadnych wyników, ale widzi reklamy pasujące do tego hasła.

Moja opinia o ContentStream

Nie do końca widzę miejsce jednostek ContentStream na moich blogach. Wynika to z faktu, że potencjalne zarobki z tego programu nie są duże. Ale tak naprawdę to nie po to CS został stworzony, by wydawcy mogli na nim zarabiać.

Rzecz jest w tym, że CS ma służyć jako dodatek do strony, który ją uatrakcyjnia. Gdy czytelnik w naszym serwisie nie znajdzie nic ciekawego, ContentStream podsunie mu pod nos (pod kursor myszki) listę interesujących artykułów. Już na pierwszy rzut oka czytelnik zobaczy, że nie są to sklepy internetowe, gdzie coś ktoś chce mu sprzedać, tylko serwisy tematyczne z artykułami. Dlatego w mojej ocenie CTR w CS może być nawet nieco wyższy, niż w przypadku innych sieci reklamowych.

Ja staram się podsuwać czytelnikom artykuły z moich blogów (choćby wtyczką generującą listę podobnych artykułów), ale tam gdzie z tego nie korzystam (np. w Blogspot.com) mógłbym właśnie wykorzystać ContentStream.

A Was zachęcam do rejestracji i sprawdzenia na własnej skórze, że ContentStream może stanowić interesujący dodatek dla Waszych czytelników.

Jeśli macie jakieś sugestie odnośnie nowych funkcjonalności, możecie je śmiało podrzucać autorom.

Autor:Krzysztof Lis | Tagi: ,
Wpisy powiązane tematycznie:

20 komentarzy do artykułu “ContentStream.pl – zarabiaj na dostarczaniu ciekawej treści”

  1. pierwsza rzeczą która rzuca się w oczy od wprowadzenia CS na blogu to fakt ze często długo się przez to wczytuje strona

  2. Ale czy ta forma „reklamy” nie będzie zabierać użytkowników na inne strony z treścią? – czytaj „strata real users”

  3. @zb: też to zauważyłem, ale się tym na razie nie przejmuję. Oficjalny start systemu nastąpił dopiero dzisiaj, więc będę oceniać wydajność skryptu dopiero w tej chwili. Jakieś opóźnienia w okresie testów są dla mnie jak najbardziej zrozumiałe.

    @Damian: to analogiczne pytanie, jak w przypadku pozostałych systemów reklamowych. Trzeba to sprawdzić. Ja u siebie nie zauważyłem zmniejszenia czasu przebywania na stronie czy głębokości wizyt ani wzrostu bounce rate.

  4. Chciałem przeczytać ich regulamin, ale po kliknięciu we właściwy link – zonk:

    „Nieprawidłowe przekierowanie
    Firefox wykrył, że serwer przekierowuje żądanie tego zasobu w sposób uniemożliwiający jego ukończenie.”

    Chyba jeszcze za wcześnie na promowanie tego czegoś…

  5. Przede wszystkim trzeba przyznać, że ta reklama jest dobrze wpasowana w layout witryny, a nagłówki zachęcają do czytania, a co za tym idzie do klikania – ale to bardziej ingerencja i dopasowanie od strony użytkownika. Wiadomo, że cena jaką płacą nie powala na kolana, chociażby w porównaniu do Adsense, ale jak słusznie zauważył autor, tutaj user nic nie kupuje. Stawka mała, ale zawsze coś.

  6. Dzięki wszystkim za komentarze. Każdy to dla nas cenne informacje. Oczywiście tyle co wystartowaliśmy – na bieżąco zwiększamy (wraz ze wzrostem użytkowników) kolejne maszyny, co czasem powoduje chwilowe problemy (choćby spowodowane odświeżaniem DNSów).

    Zapraszam wszystkich do testowania. Oczywiście Wasze uwagi analizujemy i staramy się na bieżąco pomagać.

    @InterJak – powinno być już wszystko OK.

  7. Również jestem zdania, że wystartowało to trochę za wcześnie. Walczę bezskutecznie drugi dzień z kolorystyką i nie udało mi zmienić 5 barw na te które bym chciał. Jakich bym nie wybrał i tak na blogu pojawiają się inne. Szukałem pomocy pod linkami „pomoc” i „kontakt” ale te nie istnieją;p

    Pomysł sam w sobie uważam za dobry. Dzięki za cynk Krzysztof!;)

  8. Masz jakieś informacje na temat cpc w innych tematykach?
    PS. teraz CS wyświetla mi artykuły na temat pożaru w Katowicach – czyli jak dla mnie niezbyt dobre dopasowanie :/

  9. @starzi – w zakładce kontakt jest formularz i mail – napisz z czym konkretnie jest problem. z miłą chęcią pomożemy:) / opóźnienia wynikają częściowo z cacheowania, ale staramy się zmodyfikować system tak, żeby skrócić oczekiwanie na zmianę.

    @Kacper – haha, nikt nie jest doskonały. Na blogu Krzyśka (w niniejszym wpisie) sporo razy pojawia się odmiana słowa „jednostka” – akurat w tych artykułach (pożarowych) też do słowo jest mocne. System tyle co wystartował – cały czas go optymalizujemy, więc jeśli to możliwe proszę o odrobinę wyrozumiałości:)

    Tak czy inaczej dzięki za testy i zapraszam do kontynuowania. Dzisiaj uruchomiliśmy na FB fanpage – postaramy się wrzucać tam (i na blogu CSa) manuale, porady, wyjaśnienia:

    https://www.facebook.com/contentstream

  10. @Przemysław tak dla wyjaśnienia:
    mój komentarz nie miał na celu obrażanie czy negowanie CS 😉 Trzymam kciuki za udany rozwój !

  11. @Kacper – ale i go tak nie odebrałem (negatywnie) – tak czy inaczej warto, żebyście wiedzieli jak działamy:)

    Dzięki za miłe słowa.

  12. Faktycznie ciekawy pomysł, osobiście prędzej kliknę w odnośnik do artykułu niż lokaty na X%. Co zaś do odbierania przeglądających, to chyba nie powinno być źle, przecież nikt nie wchodzi tylko na jedną stronę, więc jeśli ktoś nie będzie zainteresowany powrotem tutaj, to brak tego dodatku niczego nie zmieni.

  13. Czy napisanie na końcu artykułu:
    ,, inne ciekawe artykuły na ten temat:
    TUTAJ JEDNOSTKA CS”
    jest dozwolone?

  14. @Kacper – tak, np zwroty: inne ciekawe artykuły, znalezione w sieci, ciekawe artykuły, interesujące treści, powiązane tematycznie – są dozwolone. Nie dopuszczamy tylko namawiania wprost na klikanie w boks.

  15. Czy umieszczenie contentstream na jednej stronie z reklamami Google AdSense jest zgodne z regulaminem Google?

  16. @Adam: w tej chwili nie ma już zakazu umieszczania jednocześnie AdSense i innych systemów reklamy kontekstowej. Istotne jest tylko, by wygląd jednostek reklamowych z dwóch różnych systemów się od siebie różnił.

  17. Moim zdaniem to nie jest dobry sposób na zarabianie zapisałem się tam ale nawet nie wstawiałem kodu javascript ponieważ uznałem ze będzie jeszcze mniejszy zysk jak z adsense no i nie widać by linki które ten skrypt zapodaje były zgodnie tematycznie z twoim blogiem.
    Moim zdaniem kolejna niepotrzebna opcja zarabiania do tego nie praktyczna i odczuwam to tak jakby to było zrobione tylko po to by przyciągnać jeszcze więcej ludzi na te znane portale informacyjne itp by ciągnac zysk z reklam np na wp czy interii.

  18. @Michał: po to istnieją reklamy, by zarabiali na nich reklamodawcy.

  19. @Michale – ale m.in. po to system jest. Zarabianie to jeden z celów. Innym jest uzupełnienie/rozszerzenie treści na serwisie. Jeszcze innym (o którym pisał mediafun), to stworzenie sobie sprofilowanej prasówki. Mam nadzieję, że użytkownicy znajdą jeszcze jakieś fajne zastosowania.
    Będąc odpowiednio dużym Wydawcą również możesz przystąpić do sieci i promować swoją treść – zapraszam:)

  20. Dzisiaj i ja zacząłem wyświetlać contentstream na jednej bardziej oglądanych swoich stron, zobaczymy co z tego wyjdzie. Myślę że pomysł jako uzupełnienie treści jest naprawdę OK.

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak zarabiam?

Na moich blogach i witrynach zarabiam między innymi sposobami podanymi poniżej.