04
01
13

5 najlepszych miejsc na reklamę na blogu

Wiadomo, że zarobki z reklamy umieszczonej na blogu są tym większe, im więcej osób ją zobaczy i kliknie. Dotyczy to nie tylko reklamy rozliczanej za kliknięcia (CPC), czy podejmowane przez użytkownika akcje na stronie docelowej (CPA, CPL). Bo i w przypadku reklamy rozliczanej za czas emisji albo liczbę wyświetleń duża liczba kliknięć zachęci reklamodawcę do powrotu na Twojego bloga.

Aby reklama była zauważona i kliknięta, powinna znaleźć się w dobrym miejscu na blogu. A gdzie konkretnie są te dobre miejsca? O tym właśnie chciałem dziś napisać.

Posortuję je poczynając od tych, które dają najlepsze wyniki.

1. Początek wpisu

Z całą pewnością to jest najlepsze miejsce na wstawienie reklamy. Nauczyłem się tego dawno, gdy zobaczyłem, jak olbrzymi CTR osiąga reklama na podstronach mojego (wtedy jeszcze) nie-bloga. Dość powiedzieć, że na najlepszej podstronie miałem CTR dwucyfrowy. I pierwszą cyfrą nie była jedynka.

Dziś już takich rezultatów nie osiągam, bo moje serwisy wyglądają trochę inaczej i mają więcej elementów odciągających uwagę użytkowników od reklam. Mimo to, na większości moich zarabiających blogów wstawiam reklamy właśnie w to miejsce.

Widzicie to na przykład na łamach tego bloga. Także na stronie głównej bloga, bo na tego typu stronach reklama w tym miejscu też spisuje się nieźle.

2. Środek wpisu

To drugie miejsce, które regularnie wykorzystuję. Do środka wpisu pakuję tyle reklam, ile się da i ile dobrze wygląda.

Przykładowo, jeśli mam długą treść artykułu, spokojnie mogę zmieścić między akapitami dwie kolejne jednostki. I tym sposobem wyczerpuję limit podstawowych jednostek AdSense, które mogę jednocześnie umieszczać na podstronie.

Przy krótszych wpisach, rzecz jasna, liczbę jednostek ograniczam.

3. Koniec wpisu

To miejsce z oczywistych względów jest gorsze, niż poprzednie. Bo przecież nie każdy użytkownik doczyta (przewinie) artykuł aż do końca. Ale gdy już to zrobi, zaczyna się zastanawiać, co mógłby zrobić dalej.

Jeśli zostawi komentarz — to świetnie. A jeśli go nie pozostawi, to warto mu podsunąć reklamę do obejrzenia. Może go zaciekawi?

W tym miejscu nie bez przyczyny umieszcza się sekcję typu „polecane wpisy”. A jedno z drugim (polecane wpisy i reklamę) można łatwo połączyć.

4. Boczny pasek

Im dalej reklama od treści, tym gorzej. Rzecz w tym, by reklama była tam, gdzie oko człowieka intuicyjnie szuka tekstu artykułu. Ale jeśli nie ma już miejsca w tekście, trzeba sobie radzić inaczej.

Reklama umieszczona na górze bocznego paska pokaże się użytkownikowi od razu po załadowaniu strony. Chyba, że masz niepotrzebnie duży header i treść widoczna jest dopiero po przewinięciu (co jest poważnym błędem!).

A jeśli umieścisz ją na końcu paska, możesz zaprogramować ją tak, by przy przewijaniu pozostawała cały czas na górze ekranu (gdy już ktoś skończy przewijać pasek).

5. Top (nagłówek) bloga

Na samym końcu, choć reklama taka widoczna jest najlepiej i od razu po załadowaniu.

Po pierwsze umieszczam ją na samym końcu, bo z moich doświadczeń wynika, że takie miejsce na wstawianie reklam ma bardzo słabą skuteczność. Reklamy w topie są na wszystkich liczących się portalach i ludzie nauczyli się je omijać wzrokiem.

Po drugie uważam, że tamto miejsce można wykorzystać znacznie bardziej efektywnie.

No chyba, że mówimy o stronce zapleczowej, której nikt ma nie odwiedzać (bo przecież ma być tylko zapleczem do pozycjonowania bloga). Zdarzały mi się przypadki, gdy w takich sytuacjach reklamę wstawiałem właśnie w topie.

Autor:Krzysztof Lis |



Wpisy powiązane tematycznie:

21 komentarzy do artykułu “5 najlepszych miejsc na reklamę na blogu”

  1. Mi się bardzo podoba strona Muratora. Nie mam bladego pojęcia jakie wyniki osiągają, ale są tak naszpikowani reklamami, że aż miło popatrzeć 🙂

  2. Jakie położenie reklamy jest lepsze, środek tekstu czy po znaczniku more który jest zazwyczaj po kilku zdaniach?

    Napisałeś, że umieszczasz nawet 2 jednostki reklam po środku gdy artykuł jest odpowiedniej długości.. To znaczy że umieszczasz reklamy w tym miejscu ręcznie nie wtyczką do WP?

  3. U mnie jest trochę inaczej: 1, 4, 2, 3, 5 (średnia z ok. 100 skórek ) a jeśli 5 jest 700×300 albo 900×300, to 1, 5, 4, 2, 3 (średnia z ok. 40 skórek).

  4. Ja na jednej ze stron mam jednostkę w topie 728×90, na początku wpisu i po środku, wtedy ta najwyższa ma bardzo słabą skuteczność poniżej 0,5%. Nie wiem czy to ma sens.

    Kiedyś trafiłem na pewien szablon strony, który za każdym odświeżeniem/zmianą podstrony zmieniał się układ reklam AdSense i podobno skuteczność takiego szablonu jest wysoka (dwucyfrowa).

    Krzyśku czy testowałeś, która opcja jest lepsza: jedna jednostka w środku wpisu czy dwie obok siebie?

  5. @Igor: zaraz po zakończeniu wstępu to moim zdaniem dużo za wcześnie.

    Ja reklamy wstawiam za pomocą wtyczki, która wymaga ode mnie tylko zaznaczenia w tekście miejsca, gdzie ma zostać wklejona reklama. I ona później sama wkleja cały kod.

    @Bartłomiej: nie testowałem. Wprawdzie raczej zmieściłbym dwa kwadraty 250×250 pikseli obok siebie, ale wolę dać tu jednostkę 336×280 a drugą taką gdzieś niżej.

  6. @Marcin Kosedowski Kolejność wg. jakiego klucza są najlepsze? CTR, eCPM czy ogólne zarobki?

    Ciekawą wtyczką do zarządzania jest Post Layout, tam wystarczy w odpowiednim miejscu (początek, środek – po znaczniku more, koniec) wpisać kod reklamy adsense i po sprawie. Wtedy gdy jest krótki wpis nie dodajemy znacznika more w artykule.

  7. Ja podawałem eCPM (w AdSense to się nazywa RPM). Powinno to być równoważne z ogólnymi zarobkami, bo na większości stron pokrycie jednostek reklamowych reklamami wynosi blisko 100%.

    Co do wtyczek, to ja stosuję Qucik AdSense, bo oprócz tego co pisze można dawać losowe reklamy i sprawdzać czy w danym miejscu lepsze jest AdSense czy PP oraz wtyczka obsługuje reklamy w widgetach.

  8. W przypadku takich samych reklam jest tak jak piszesz, jednak wielkość i charakter reklamy mają ogromny wpływ na skuteczność, a przecież nie wszędzie chcemy wtykać reklamy wielkości 800×600 🙂

    A mówiąc po ludzki: to masz bardzo duży sidebar na tej stronie, do tego dwukolumnowy, więc podejrzewam, że reklama na nim w tych samych rozmiarach co w tekście miałaby podobną skuteczność.

  9. Rzeczywiście reklama u góry na początku wpisu to dobre miejsce, ale niestety sam się przekonałem, że są odbiorcy (czytelnicy), którzy te reklamy traktują tak samo jak duże reklamy w TOP. Taka reklama ich po prostu irytuje.

    Co do ilości – też nie można przesadzić. Czasami lepiej chyba mieć 1 reklamę dobrze klikaną, niż dwie, z których druga ma gorszą klikalność i odbiera kliki bardziej płatnej pierwszej reklamie. Pewnie Krzysztof potwierdzi też, że nie ma reguły. Czy blog osoby prywatnej, specjalisty, ma wyglądać jak kolorowa choinka? Czy sami na co dzień idąc ulicą, ubieramy koszulkę z reklamą, czapkę z reklamą, spodnie z reklamą, jeszcze tablicę z reklamą i z tyłu na plecach też walniemy sobie reklamę?

  10. @Karol: jeśli chodzisz po ulicy po to, by zarobić pieniądze, to niekiedy właśnie obwieszony reklamami. Jeśli chodzisz po ulicy po to, by wyrobić sobie markę, np. bywać w odpowiednich miejscach, to już niekoniecznie. Całkiem niezła analogia z blogiem…

  11. ja się cały czas zastanawiam, czy najlepszym sposobem nie będzie umieszczenie głównej reklamy tuż pod banerem strony, ale nad menu, wiele serwisów właśnie tak robi, wtedy reklama ta jest jakby bardziej wkomponowana w witrynę

  12. „Chyba, że masz niepotrzebnie duży header”

    100% racji. Poprawiłem i się co nieco ruszyło w temacie AdSense … wciąż to jednak za mało przy tych możliwościach …chociaż może pazerny jestem …

  13. Zastanawiam się czy umieszczając reklamę na początku wpisu nie odstraszam części czytelników. Dużo korzystniej przedstawiają się przecież artykuły, które mają w tym miejscu jakąś grafikę obrazującą jego tematykę.

  14. Trzeba się zastanowić na czym bardziej nam zależy, czy na wizualnym wyglądzie wpisu (zgadzam się z Petersky że wpis zaczynający się od reklamy nie wygląda zbyt estetycznie) czy na większym spieniężaniu ruchu.
    Ja staram się umieszczać w środku artykułu.

  15. Poruszony został temat umiejscowienia reklam, jednak te możemy podzielić na tekstowe i graficzne. Mam kilka stron i trochę już testowałem różne rozwiązania. Na jednym blogu mam reklamę w lewym górnym rogu (podobnie jak na tym) jednak jest to tylko reklama graficzna. Mam lepszy CTR i stawki są większe za kliknięcie (rzadko się zdarza abym otrzymywał w tym miejscu mniej niż 0,40 zł/klk. ). W środku długiego tekstu mam tylko reklamę tekstową 336×280 a na końcu tekstu umieszczam na zmianę tekst/grafika 468×60. Nie bez znaczenia jest tu także tematyka bloga, która ma bardzo wielu reklamodawców.

  16. Ja od początku zdecydowałem się tylko na reklamy multimedialne, uważam że tak jest dużo lepiej ze względów estetycznych – nie miało to nawet związku z tym czy są lepiej, czy gorzej płatne od tekstowych

  17. Ja dopiero zaczynam z pisaniem bloga i nie mam na nim żadnych reklam, ale po przeczytaniu tego posta wiem jak mogę to zrobić. Chyba zacznę od reklam graficznych. Moim zdaniem wzbogacają one bloga wizualnie.

  18. Lis jaka to wtyczka do reklam o której wspomniałeś?
    Szukam właśnie takiej, która pozwala umieścić ją po środków artykułu.

  19. @Igor: ja najczęściej korzystam z wtyczki Advertising Manager. Z jej pomocą kod wkleja się ręcznie w dowolne miejsce we wpisie.

  20. Witaj,dla mnie to zbyt skomplikowane. Chodze i czytam co i jak,każda strona ww jest inna tematycznie. Zapisałam się przed chwilą do content stream,ale nie wiem czy to dobry pomysł. Czy mogłabym Cię prosić o spojrzenie na moją stronę? Chodzi o to byś mi doradził jakie reklamy i gdzie mogły by być u mnie skuteczne. Jak narazie od kilku dni mam Adsense,ale wkurza mnie,że reklamy nie są tematycznie powiązane z moim blogiem,i się zastanawiam co dalej. Mogę Cię o to prosić?

  21. @charmante: przy tej ilości zdjęć i takim układzie, to chyba żadne reklamy nie będą skuteczne.

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, albo zadawania pytań jego dotyczących. Nie służą do reklamowania własnych stron ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie, zadaj je na forum o zarabianiu na blogach albo napisz do mnie e-maila.

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak zarabiam?

Na moich blogach i witrynach zarabiam między innymi sposobami podanymi poniżej.